کد خبر: ۱۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مديرعامل تاپيکو:
در حالي که وزيرنفت هدف از پروژه سيراف را توليد نفتا از ميعانات گازي عنوان کرده بود، مديرعامل تاپيکو که به نظرمي‌رسد نتوانسته شيخ الوزراء را قانع به توليد الفين به جاي نفتا کند، حالا خود آستين بالا زده است.

حسن پيوندي، مديرعامل تاپيکو در پاسخ به پرسش مهر مبني بر اينکه تفاهمنامه HOA پروژه سيراف امسال نهايي مي‌شود، گفت: بله؛ مجموعه سيراف جزوه اولويت‌هاي خط اعتباري کره جنوبي است و تا پايان امسال نهايي مي‌شود.اين در حالي است که هيچ پروژه‌اي در کشور داراي چنين موافقتنامه‌اي نيست.وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر وضعيت توليد بنزين يورو۴ در پالايشگاه ستاره خليج فارس با توجه به ناقص بودن دو واحد ايزومريزاسيون اين پالايشگاه، تصريح کرد:من درگير جزييات فني اين پالايشگاه نيستم و در جايگاه سهام دار هستم؛ اما در کل بنزين يورو۴ در اين پالايشگاه توليد و به بازار عرضه مي‌شود.اما ممکن است براي تنظيمات نهايي فرآيندي به ويژه در بخش ابزار دقيق و ايمني بعضي اوقات مجبور مي‌شوند تا بنزين را با بنزين ديگري مخلوط کرده تا بنزين يورو ۴ توليد شود.به گفته پيوندي فاز يک پالايشگاه ستاره خليج فارس تکميل شده و توليد بنزين يورو ۴ دارد و در صورتي که توليدات اين فاز پالايشگاه به مدار توليد و عرضه در بازار نمي‌رسيد؛ پاسخگوي حجم بالاي تقاضاي بنزين نبوديم.اين مقام مسوول که سابقه درخشاني در بخش پتروشيمي‌کشور دارد چندي پيش در حاشيه سيزدهمين همايش بين المللي صنعت پتروشيمي‌گفته بود تلاش مي‌کنيم که سرمايه گذاري در اين مجموعه منجر به توليد نفتا نشود و به جاي نفتا، محصولات پتروشيمي‌يا بنزين يورو۵ توليد شود.اين در حالي است که هم اکنون در حال بررسي برنامه خود هستيم تا ببينيم در نهايت محصول توليدي اين مجموعه به الفين ختم شود يا بنزين.چراکه موافق توليد نفتا نيستيم؛ بدون ترديد محصول پالايشگاهي که در آن قصد سرمايه گذاري داريم به خام فروشي منجر نمي‌شود.او حتي با اعلام اينکه با همکاري همسايه خود، ساتنا، در حال مطالعه درباره صرفه اقتصادي اين پروژه هستيم، تا ببينيم آيا ظرفيت ۶۰ هزار بشکه‌اي براي آن مناسب است يا ۱۲۰ هزار بشکه‌اي؛ نشان داد که چقدر براي اجرايي شدن تصميم خود جدي است.به عقيده پيوندي به نظر مي‌رسد ظرفيت ۶۰ هزار بشکه‌اي براي طرحي که مدنظر است، ظرفيت کمي‌باشد بنابراين در فکر ادغام با يکي ديگر از سرمايه گذاران هستند.قائم مقام سابق مديرعامل شرکت ملي پتروشيمي‌به تازگي در نشست خبري اعلام کرد: تنها تبديل ميعانات به نفتا در دستور کار ما نيست و به دنبال تبديل نفتا به الفين هستيم.به دليل نزديکي خوراک در سيراف و دسترسي به آب اين پروژه توجيه اقتصادي بالايي دارد به همين دليل تفاهم‌نامه‌هايي نيز با کيودوي ژاپن، هيونداي کره جنوبي و دايلين کره به امضا رسيده است.در چنين حالتي چنين پرسشي مطرح مي‌شود که آيا تاپيکو قرار است از روال در نظر گرفته شده براي اين پروژه که به گفته وزير نفت تبديل ميعانات گازي به نفتا است، خارج شود؛ که بايد گفت خير.طبق گفته مديرعامل اين شرکت به موازات تبديل ميعانات به نفتا در سيراف؛ تاپيکو با احداث واحدي در نزديکي اين مجموعه قصد دارد نفتاي توليدي را به الفين تبديل کند.شرکت ملي نفت ايران برنامه احداث هشت پروژه پالايشگاه مايعات گازي پارس جنوبي را به ظرفيت مجموع ۴۸۰ هزار بشکه در روز (هشت پالايشگاه با ظرفيت ۶۰ هزار بشکه در روز) با واگذاري آنها به هشت شرکت و يا کنسرسيوم عملي نموده است.خوراک پالايشگاه به ميزان ۶۰ هزار بشکه در روز کاري از مايعات گازي پروژه‌هاي پارس جنوبي سايت دو کنگان (فازهاي ۲۲،۲۴،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۹) تامين مي‌شود.محصولات پالايشگاه، گاز مايع ۳۱۰۰ بشکه در روز، نفتاي سبک ۱۴۸۰۰ بشکه در روز، نفتاي سنکين ۲۲۲۰۰ بشکه در روز، نفت سفيد و سوخت جت ۴۴۰۰ بشکه در روز، نفت گاز ۱۴۵۰۰ بشکه در روز و باقيمانده سنکين ۶۰۰ بشکه در روز و تقريبا" ۳۰ تن در روز توليد گوگرد برآورد مي‌شود.درباره هزينه‌هاي سرمايه و مدت اجراي پروژه بايد گفت هزينه ثابت سرمايه گذاري معادل ۲۶۲ ميليون دلار، هزينه سرمايه‌اي در گردش برابر ۹۴ ميليون دلار و مجموع هزينه سرمايه گذاري برابر ۳۵۶ ميليون دلار برآورد شده است.همان طور که از گفتگوها برمي‌آيد مديرعامل تاپيکو به عنوان بزرگترين سهام دار پروژه سيراف موافق تبديل ميعانات گازي به نفتا در اين مجموعه نيست چراکه معتقد است اين امر خام فروشي است و ما بايد مجدد در مرحله‌اي ديگر نفتاي تبديل شده به الفين را به کشور وارد کنيم.پس بهتر است خود در داخل کشور دست به کار شده و از خام فروشي بپرهيزيم.اين گفته در حالي مطرح مي‌شود که وزير نفت در حاشيه سيزدهمين همايش بين المللي صنعت پتروشيمي‌هدف از احداث اين پروژه را توليد نفتا عنوان کرده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار