
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:
کمتر مدیری در صنعت نفت به دنبال خرید کالای داخلی میرود
گروه انرژی: در سالی که توسط مقام معظم رهبری، سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است باید استفاده از کالای ایرانی در تمام بخشها در دستور کار مسئولان قرار گیرد ولی متاسفانه این گونه نیست.رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به شعار سال که سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، گفت: صندوق توسعه ملی به افرادی وام میدهد که قصد خرید کالای خارجی دارند.وی خاطرنشان کرد: امروزه کمتر مدیری در صنعت نفت به دنبال خرید کالای داخلی میرود.به گزارش فارس، رضا خیامیان در یک نشست خبری که دیروز در این انجمن برگزار شد با اشاره به فعالیت ۷۰۰ بنگاه تولیدی که عضو این انجمن هستند، گفت: ۶۰ هزار اشتغال مستقیم و ۱۸۰ هزار اشتغال غیرمستقیم نتیجه فعالیت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ایران است که هماکنون حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان عضو این انجمن هستند.وی ادامه داد: در آستانه برگزاری نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمیحدود هزار شرکت ایرانی و ۶۰۰ شرکت خارجی از ۳۷ کشور جهان در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.خیامیان با اشاره به اینکه در حال حاضر صد درصد تجهیزات صنایع پایین دستی را میتوانیم در کشور تولید کنیم، گفت: اما در بخش بالادستی نیاز به حمایت و سرمایهگذاری داریم که انتظار ما این است دولت در بخش بالادست از ما حمایت کند.این مقام مسئول همچنین با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: حمایت از کالای ایرانی سه وجه دارد که وجه اول آن مصرفکننده و وجه دوم تولیدکننده و سازنده و وجه سوم حاکمیت است و مصرفکننده و تولیدکننده باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و حاکمیت نیز باید حمایت کند تا تولیدکننده بتواند روی پای خود بایستد.وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در صنعت نفت به دلیل جذابیت، خرید خارجی بیشتر از خرید داخلی است و کسی که میخواهد جنس داخلی خرید کند باید عرق ملی داشته باشد، گفت: متأسفانه در صنعت نفت شاهد هستیم کمتر مدیری به دنبال خرید داخلی میرود و حتماً باید با کار فرهنگی و فرهنگسازی مصرف اجناس داخلی را در صنعت نفت افزایش دهیم.رئیس هیأتمدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت مکافات دارد، به عنوان مثال مصرفکننده باید به نهادهای مختلف پاسخگو باشد، اما خرید خارج اینگونه نیست و وقتی از جنس خارجی در صنعت نفت استفاده میشود، همه اطمینان دارند که این جنس کارایی لازم را دارد.خیامیان با تأکید بر اینکه دولت باید نقش تسهیلکننده داشته باشد، افزود: متأسفانه دولتهای مختلف تاکنون حامیتولید داخل نبودهاند و قوانین مزاحم زیادی وجود دارد که جلوی تولید داخل و مصرف آن را گرفته است.وی با اشاره به اینکه قانون حداکثر استفاده از شرکتهای ایرانی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که وقتی مثلاً با چینیها وارد فاینانس میشویم، آنها رسماً اعلام میکنند که ۸۰ درصد کالاها باید از چین خریداری شود، بنابراین توقع ما از دولت این است که در سال حمایت از کالای ایرانی ضمن حمایت بیشتر از بخش خصوصی، این روند را نیز تغییر دهد که صندوق توسعه ملی به کسی وام دهد که بخواهد کالای ایرانی خریداری کند، اما در حال حاضر این صندوق به خریداران کالای خارجی وام میدهد.این مقام مسئول با اشاره به اینکه جلسات متعددی در وزارت صنعت برگزار شده است، تصریح کرد: همواره پای ثابت این جلسات بانکها هستند اما در طول این مدت بانکها هیچ همکاری با بخش خصوصی نداشتهاند و وامهای ۲۰ تا ۲۵ درصد را به بخش خصوصی اعطا میکنند که با این شرایط نباید انتظار داشت که ساخت داخل رونق بگیرد.ما از مسئولان تقاضا داریم که کارگروهی فراقانونی برای حل مشکلات سازندگان تشکیل دهند تا به سرعت بتوان این مشکلات را برطرف کرد.وی گفت: متأسفانه اگر ما الان در کشور تولید داخل را متوقف کنیم، سازندگان خارجی قیمت تجهیزات و کالاهای خود را بالا میبرند و این میتواند به ضرر تولید و صنعت نفت باشد.
حضور چراغ خاموش سازندگان داخلی در پروژه «توتال»
به گزارش مهر، رضا خیامیان ابتداییترین مطالبه این انجمن به عنوان بزرگترین سازندگان داخلی را احیای ال سیهای ریالی در مناسبات تجاری عنوان کرد و گفت: این گشایش میتواند راه را برای مبادلات داخلی تسهیل کند، از سویی دیگر اصلاح قرارداد خرید با رویکرد حفظ منافع طرفین نیز میتواند در تسهیل فعالیت سازندگان داخلی مثمر ثمر باشد.وی یکی دیگر از مطالبات سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت را رتبه بندی سازندگان و تاثیر این رتبه بندی در مشارکت در مناقصات عنوان کرد و گفت: پیاده سازی سامانه هوشمند با رویکرد شفاف سازی و نظارت بر تمام خریدهای انجام شده توسط تولیدکنندگان داخلی برای پروژههای مختلف صنعت نفت میتواند نقش مهمیدر بهبود شرایط سازندگان داخلی ایفا کند.به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، اعتبارسنجی و تعیین حدود اعتباری برای تولیدکنندگان و اصلاح روش دریافت ضمانت نامه بانکی، اصلاح قانون مناقصات و آیین نامههای معاملاتی دولتی در خصوص کالاهای ساخت بار اول و انحصاری، تامین نقدینگی تولیدکنندگان از سوی خریدار تا سقف سفارش مواد اولیه، حذف کامل مالیات بر ارزش افزوده از قراردادهای خرید با مصرف کننده نهایی را می توان از دیگر چالشهایی است که تولیدکنندگان این حوزه با آنها دست و پنجه نرم میکنند.وی گفت: باید از مرحله شعار عبور کرده و وارد حوزه عملیاتی شویم.خیامیان تصریح کرد: وام رونق تولید که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولیدکنندگان تخصیص داده میشود برای تولیدکنندگانی تخصیص داده میشود که در انجام فعالیتهای تولیدی خود دچار مشکل هستند اما بسیاری از تولیدکنندگان برای ورود به حوزه تولید نمیتوانند از این وام استفاده کنند.وی با اشاره به اینکه اگر تولیدات باکیفیت داخلی را توسعه دهیم شاهد کاهش قیمت قابل توجه کالاهای خارجی هستیم، افزود: به طور مثال لولههای ریفرمر زمانی که توسط بخش داخلی ساخته شد، علاوه بر اینکه هزینه ساخت آن ۴۰ درصد زیر قیمت مشابه خارجی بود، توانست قیمتهای بین المللی را نیز کاهش دهد، چراکه طرف خارجی میدانست امکان تامین آن در داخل به طور کامل وجود دارد.وی درباره مشارکت سازندگان داخلی در فاز ۱۱ پارس جنوبی که توسعه آن برعهده شرکت توتال است، توضیح داد: مناقصات فرعی مربوط به این پروژه در حال انجام است و سازندگان داخلی نیز به صورت چراغ خاموش در آن حضور داشته و فعالند اما هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نشده است، این در حالی است که اگر توتال استفاده ۵۱ درصدی از توان داخلی داشته باشد، مشمول تشویق میشود.
تنها ۳۰ درصد از تجهیزات پتروشیمیها و پالایشگاهها داخلی است
جلیل سبحانی، مدیرعامل شرکت اسپک هم در این نشست، با اشاره به اینکه هماکنون فقط ۳۰ درصد از تولیدات داخلی در شرکتهای پتروشیمیو پالایشی استفاده میشود، گفت: انتظار ما این است که در سال حمایت از کالای ایرانی این میزان به بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.وی با اشاره به اینکه سال ۸۷ اوج فعالیتهای این شرکت بود، گفت: در آن سال هنوز وارد تحریمهای ظالمانه نشده بودیم که آمریکا به یکباره تصمیم گرفت کاتالیستهای حیاتی تولید بنزین را به ایران نفروشد و ما چون به شدت به این کاتالیستها نیاز داشتیم، معاون وقت وزیر نفت که آن موقع آقای بیات در شرکت ملی پتروشیمیبود تماس گرفت و اعلام کرد باید هرطور شده این کاتالیستها تولید شود و ما با کمک برخی از مجتمعهای پتروشیمیتوانستیم ضمن وارد کردن آن کاتالیستهایی که ورودشان ممنوع شده بود، اقدام به تولید کاتالیستهای مربوط به تولید بنزین یورو۴ و یورو۵ کنیم که خوشبختانه هماکنون بیش از ۹۰ درصد از کاتالیستهای مربوط به تولید بنزین یورو۴ و یورو۵ داخلی هستند.سبحانی ادامه داد: در حال حاضر پالایشگاههای اصفهان، تهران، پتروشیمینوری و پتروشیمیبوعلی و بندر امام و همچنین پالایشگاه ستاره خلیجفارس از کاتالیستهای تولید داخل برای تولید بنزین استفاده میکنند.مدیرعامل شرکت اسپک با اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر ایران در تولید کاتالیست خودکفا است، گفت: ما باید به سمت صادرات کاتالیست گام برداریم و هماکنون توانستهایم لایسنسهای خود را در تولید کاتالیست داشته باشیم.سبحانی با اشاره به اینکه تولید و استفاده از کاتالیستهای داخلی موجب صرفهجویی یک میلیارد دلاری در مصرف ارز شده است، گفت: این اقدام میتواند منجر به صادرات ۶۰ میلیارد دلار برای کشور شود که انتظار ما این است مجموعههای فعال در صنعت نفت بتوانند از تولیدات داخل بیش از گذشته استفاده کنند.وی به عنوان مثال گفت: در جلسهای که با مسئولان پالایشگاه تهران داشتیم، آنها رسماً از ما تضامین مالی گرفتند که در صورت استفاده از کاتالیستهای داخلی اگر پالایشگاه با مشکل مواجه شد تمام هزینهها برعهده این شرکت است و ما در چنین شرایطی فعالیت میکنیم که باید این رویه اصلاح شود.سبحانی با اشاره به استاندارد API گفت: متأسفانه هماکنون در شرایط تحریم به سر میبریم و نتوانستهایم هولوگرام این شرکت را برای تجهیزات داخلی خود کسب کنیم، اما وزارت نفت با رایزنیهایی که با صنعت نفت عراق داشت، توانست وندورلیستهای ایرانی را به عراقیها معرفی کند و فقط شرکتهای ایرانی میتوانند با مجموعههای دولتی عراق فعالیت داشته باشند و متأسفانه نتوانستیم کاری کنیم که بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی عراق در ارتباط باشد.وی گفت: در سال ۷۹ مطالعاتی را با دانشگاه شریف آغاز کردیم که چالشهای صنعت نفت را در تولید داخل مورد بررسی قرار دهیم که بعد از گذشت چندین سال هنوز بخش عمدهای از این چالشها وجود دارد.مدیرعامل شرکت اسپک اظهار داشت: در پارس جنوبی وقتی طراحی فازها انجام شد، تمام تجهیزات آن خارجی بود و هماکنون کمتر مدیرانی حاضر میشوند تا از تجهیزات داخلی در این فازها استفاده کنند، هرچند که شرکت SPGS که در پارس جنوبی فعالیت میکند، به دنبال بومیکردن تجهیزات است.سبحانی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم تا برای تجهیزات خارجی شناسنامههای داخلی ایجاد کنیم تا مشخصات کالاها معلوم شود و شرکتهای ایرانی بتوانند مشابه این کالاها را تولید کرده و به راحتی مورد استفاده قرار دهند.