
گروه راه و مسکن: قائممقام سابق وزیر راه بابیان اینکه ایرانایر پیشپرداخت تحویل هواپیمای بوئینگ را با تأخیر فراهم کرد از احتمال عدم تحویل هواپیما به ایران از سوی این کمپانی آمریکایی خبر داد و رفتار منتقدان عملکرد وزارت راه در خصوص خرید هواپیما را از سر جهل دانست. به گزارش «عصر ایرانیان» حدود یک سال از امضای قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ میگذرد و به نظر میرسد کارشکنیهای ترامپ رئیسجمهوری آمریکا باعث شده تا مدیران و مقامات تصمیم گیر هواپیمایی آسمان به فکر تأمین نیازهای خود از طریق سایر سازندگان افتادهاند.دراینبین انتقاداتی به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در مدل قرارداد و تأمین فاینانسور مطرح شد. یک هفته قبل از آنکه مدیرعامل بوئینگ اعلام کند تحویل ۷۷۷به هما تعویق افتاد، مرد شماره یک مذاکرات خرید هواپیما بیسروصدا استعفا داد تا نوسازی ناوگان هوایی بار دیگر وارد حاشیه شود. ماجرای پُر کشوقوس ورود هواپیمای نو به ناوگان هوانوردی تجاری کشور اگرچه در دورهای یکی از مهمترین موفقیتهای دولت یازدهم محسوب میشد اما باگذشت دو سال از امضای برجام بسیاری پِی بردند نمیتوان به «تفاهمنامه»هایی که هما با صحنهگردانی اصغر فخریه کاشان قائممقام وزیر راه و شهرسازی با دو غول هواپیما ساز جهان به امضا رسانده، چندان خوشبین بود؛ بهویژه آنکه در این تفاهمنامهها سازوکاری برای عهدشکنی احتمالی کمپانیهای هواپیما ساز پیشبینی نکرده بود. با افزایش انتقادات از فخریه کاشان وی علت استعفای خود را بیماری پسرش اعلام کرد و در پاسخ به این سؤال به این پرسش که آیا علت این مشکل، نبود نقدینگی است اظهار داشت: نه ولی اجازه بدهید مدیران هما خودشان پاسخ این سؤالات را بدهند.فخریه که گویا از این موج انتقادات ناراحت شده بود روز گذشته به منتقدان عملکرد دولت در خرید هواپیما توهین کرد.
ناامیدی از آمریکاییها
نیمههای فروردینماه سال گذشته هواپیمایی آسمان از توافق با کمپانی آمریکایی بوئینگ برای خرید 60 فروند هواپیمای مسافری 737 مکس خبر داد. بر اساس قراردادی که حدود دو ماه بعد (خرداد 96) بین دو طرف امضا شد قرار بر این بود تا این هواپیماها از سال 2022 تا 2024 بهتدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل شود. مقامات مسئول ایرانی همان زمان اعلام کرده بودند که 95 درصد از منابع مالی موردنیاز برای این خرید 3میلیارد دلاری از طریق فاینانس بوئینگ و 5 درصد مابقی نیز با استفاده از افزایش سرمایه هواپیمایی آسمان تأمین خواهد شد.گرچه تأمین مالی این خرید از سوی آمریکاییها تقریباً شبیه یک شوخی بود، مانع بزرگتر برای عملیاتی شدن این قرارداد صدور مجوزهای اوفک از سوی وزارت خزانهداری آمریکا بود. چند روز پس از امضای قرارداد با بوئینگ سخنگوی وقت هواپیمایی آسمان دراینباره گفته بود: صدور مجوز اوفک برای بوئینگهای آسمان از یک ماه آینده آغاز میشود.حدود هفت ماه بعدازاین اظهارات و درزمانی که سخنگوی هواپیمایی آسمان بازنشسته شده بود، معاون برنامهریزی آسمان با اذعان به تأخیر آمریکاییها در صدور مجوز اوفک گفته بود: امیدواریم وزارت خزانهداری آمریکا تا دو ماه آینده (اسفند 96) مجوزهای اوفک را صادر کند.محمد گرجی با ابراز اینکه «در انتظار صدور مجوز اوفک برای قرارداد خرید 30+30 فروند هواپیمای بوئینگ هستیم»، اظهار کرد: صدور مجوز اوفک برای هواپیماهای بوئینگ طولانی شده است، قرارداد آسمان در زمان روی کار آمدن ترامپ امضا شد، امیدواریم مجوزهای اوفک تا دو ماه آینده صادر شود.وی بابیان اینکه شرکت بوئینگ بهطور مرتب از طریق وکلایی که دارد این موضوع را پیگیری میکند، تصریح کرد: 95 درصد قرارداد از طریق کمپانی بوئینگ تأمین فاینانس میشود و 5 درصد مابقی را باید ما پرداخت کنیم. امیدواریم برای 95 درصد فاینانس خرید هواپیماها دولت حمایت کرده و اظهارنامه دولتی را بهموقع برای بخشی که قبل از تحویل هواپیماست، صادر شود.
توهین مشاور آخوندی به منتقدان عملکرد دولت در خرید هواپیما
. اصغر فخریه کاشان قائممقام سابق و مشاور فعلی وزیر راه و شهرسازی در گفتوگویی به توجیه خلف وعده تحویل اولین هواپیمای بوئینگ به هواپیمایی جمهوری اسلامیایران پرداخته و بابیان اینکه ایرانایر پیشپرداخت تحویل هواپیما را اگرچه باکمیتأخیر فراهم کرد، گفته است: «در قرارداد احتیاطهای لازم پیشبینیشده در مقابل ضمانتنامه بانکی پول پرداخت شود، هفته گذشته قرار بود ضمانتنامه صادر شود، اما بانک موردنظر صدور آن را به پس از 22 اردیبهشت (بعد از اعلام تصمیم برجامیترامپ) موکول و اعلام کرد برای بررسی شرایط فعلاً دست نگه میدارد.وی بابیان «پول پیشپرداخت هواپیمای بوئینگ را به همین دلیل آزاد نکردیم»، افزود: حال که بوئینگ در آن موعد مقرر پیشپرداخت را دریافت نکرده باید برای تاریخهای بعدی (سال 2019 میلادی) پرداخت و تحویل سفارش مذاکره کنیم، بنابراین اتفاق خاصی نیفتاده که عدهای چنین هیاهویی را به راه انداختهاند.وی با تأکید بر اینکه ممکن است بوئینگ نتواند هواپیمایی را به ایران تحویل دهد، گفت: مجوز اوفک ناشی از تفاهمنامه برجام است، اگر ــ آمریکا ــ از برجام خارج شود و اوفک هم مدعی شود که این مجوزها در این شرایط جدید باطل است یا اینکه اروپاییها محتاطانه عمل کنند، مشکلاتی پیش میآید.به گزارش تسنیم، قائممقام سابق و مشاور کنونی وزیر راه و شهرسازی نوبت بعدی تحویل هواپیمای بوئینگ به ایرانایر را سال 2019 و 2020 میلادی عنوان کرد و گفت: سال 2018 میلادی نوبت تحویل سفارش نداریم.فخریه کاشان در ادامه رفتار منتقدان عملکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص خرید هواپیما را از سر جهل دانست و افزود: در یک شرایط ویژهای قرار داریم و این شرایط ویژه ایجاب میکند که هوشیارانهتر عمل کنیم.
رفتار بوئینگ متأثر از رفتار ترامپ است
فرج الله رجبی رئیس سازمان نظاممهندسی و نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با «عصر ایرانیان» گفت: برجام قرار بود که رفع کنند تحریمها و محدودیتهای کشور باشد و رویکرد امریکا با این توافق بینالمللی باعث شده تا این قرارداد با مشکل مواجه شود.نماینده مردم شیراز افزود:اگر امریکا از برجام خارج شود قطعاً در تلاش خواهد بود که این خروج تأثیرگذار باشد و این مدل برخورد شرکت بوئینگ با شرکتهای هواپیمایی ایران متأثر از رفتار ترامپ و امریکا نسبت به برجام است و در تلاش هستند با این کار تبعات خروج امریکا از برجام را به ما نشان دهد.رجبی بابیان اینکه بحث ما خیلی فراتر از قرارداد بوئینگ است، تأکید کرد: جامعه بینالملل توافق برجام را به این همفشار و کشوقوس فراوان منعقد و انرا امضا کرده است، میخواهد به آن پایبند باشد ؟عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: اگر جامعه جهانی به برجام پایبند نباشد هیچ پایه و سکوی برای اقدامات بعدی و توافقات بینالمللی باقی نمیماند؛ چراکه ممکن است هر کشوری با تغییر دولتها این اتفاق برای هر توافق دیگری بیافتد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

یارمحمدی: پای مسکن
همچنان میلنگد
عضو کمیسیون عمران مجلس، کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم را برای بهبود وضعیت بازار لازم خواند و گفت: این مولفه باید با پیش شرطهای دیگری همچون افزایش زمان بازپرداخت اقساط و رشد سقف وام همراه شود.علیم یارمحمدی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش 1.5 درصدی سود پرداختی تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، گفت: هر چند این اقدام خوبی است اما برای ساماندهی به آشفته بازار مسکن کافی نیست.
مرکز فرماندهی نوسازی
بافت فرسوده یک جا باشد
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس،با تاکید بر اینکه باید مرکز فرماندهی بافت فرسوده در کشور یک جا باشد، گفت: دولت باید تسهیل گر و سیاست گذار و شهرداری مجری این طرح باشد.مجید کیان پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت نوسازی بافت فرسوده در کشور، گفت: اینکه کارگروهی در نهاد ریاست جمهوری برای احیای بافت فرسوده ایجاد شود به صلاح نیست زیرا نباید نهادهای موازی را در کنار هم درست کنیم.نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وقتی شهرداری به عنوان پیشانی کار، بحث نوسازی بافتهای فرسوده را پیگیری میکند باید اختیار را به آنها واگذار کنیم، افزود: شهرداریها به صورت ویژه از طریق سازمانهای عمران و نوسازی احیاء بافتهای فرسوده را در دستور کار خود دارند از این رو نباید دستگاه دیگری در این حوزه ورود کند. وی با تاکید بر اینکه سیاست گذاریهای کلان تر در حوزه نوسازی بافت فرسوده از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است، تصریح کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت راه این موضوع را پیگیری کرده اما اجرای کار با شهرداریها است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

جولان سازندگان غیرحرفهای
در صنعت ساختمان
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، از تدوین طرحی در مجلس برای الزام سازندگان به بیمه سازهها خبرداد و گفت: نبود تضامین کافی در ساخت بنا به جولان سازندگان غیرحرفهای در این بخش منجر شده است.شادمهر کاظم زاده در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از بی توجهی به بیمه سازهها در کشور، گفت: نبود تضامین کافی در حوزه صنعت ساختمان به جولان سازندگان غیرحرفهای در این بخش کمک میکند.نماینده مردم ایلام، دره شهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ساختمانی که در ابتدای ساخت بیمه شود به طور حتم مولفههای لازم و استانداردهای کافی را دارد، افزود: لازم است برای ارتقا کیفیت تولید مسکن در کشور، بیمه نامههای مورد نیاز لحاظ شود. وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت ساختمان، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته با بیمه کردن ساختمان به مدت 20 سال هزینههای جاری خود در حوزه مرمت و یا نوسازی بنا را کاهش میدهند.
حذف شرط خانه اولی برای تسهیلات بافت فرسوده
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری، گفت: شرط خانه اولی برای دریافت تسهیلات در بافت فرسوده برداشته شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری، گفت: خوشبختانه جلسه شورای عالی پول و اعتبار تشکیل شد وکاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بافت فرسوده از 8 درصد به 6 درصد کاهش پیدا کرده است و به همه بانکهای عامل ابلاغ خواهد شد و هفته آینده سپرده گذاران میتوانند تسهیلات را با سود 6 درصد دریافت کنند.وی افزود: ویژگی مهم صندوق پس انداز یکم این است که افرادی که از این تسهیلات در کشور استفاده میکنند باید برای اولین بار مسکن خریداری کنند. اما این محدودیت در بافتهای ناکارآمد شهری برداشته شد و هر فردی که سپرده گذاری کرده باشد امکان استفاده تسهیلات 6 درصد خواهد داشت.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.


ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن از راه اندازی نخستین قطار بدون توقف تهران - کربلا در ایام اربعین ۹۸ خبر داد. مازیار یزدانی در گفت وگو با مهر درباره راه آهن شلمچه بصره اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت کارگاه احداث این مسیر همچنان غیر فعال است و قرار است طی ماه های آینده در سال جاری و احتمالا در پاییز امسال فعالیت ساخت این خط ریلی آغاز شود.وی زمان احتمالی اتمام این پروژه را حدود یک سال عنوان و اظهار کرد: در صورت شروع به کار عملیات ساخت راه آهن شلمچه ـ بصره و همچنین احداث پل بصره بر روی رودخانه اروند در پاییز امسال، سال آینده (۹۸) کار احداث این خط ریلی به پایان می رسد.به گفته معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن، زائران می توانند اربعین ۹۸ با قطار و بدون توقف از تهران به کربلا بروند.گفتنی است در سال های گذشته زائرانی که قصد سفر ریلی به کربلا را در ایام اربعین حسینی (ع) داشتند، پس از توقف در شلمچه، با اتوبوس به بصره رفته و مجددا از آنجا با قطار به کربلا سفر می کردند که با احداث این خط آهن در سال جاری، می توانند بدون توقف تا کربلا سفر کنند.به گزارش مهر عباس آخوندی در ۲۴ فروردین ۹۴ در سفری به استان بصره عراق، در مراسم کلنگ زنی احداث این خط آهن ۳۵ کیلومتری حضور یافت و اعلام کرد زائران می توانند در اربعین ۹۵ بدون آنکه در میانه راه از قطار پیاده شده و بخشی از مسیر را با اتوبوس طی کنند، بدون توقف تا کربلا را طی کنند. همچنین ایران در این مذاکرات با توجه به اینکه ریل از سمت ایران تا مرز شلمچه رسیده بود، هزینه احداث پل ۷۰۰ متری بصره بر روی رودخانه اروند را تقبل کرد و قرار شد از سمت اروند تا ایستگاه راه آهن بصره را طرف عراقی بسازد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.