
گروه سیاسی: بعد از هشت ماه وقتکشی و بدعهدی در نهایت اروپا ساز و کار مالی را ایجاد کرد که تنها میتوان آن را ناکارآمد و ناامیدکننده توصیف کرد، همین اقدام نیمبند اروپا نیز با باجخواهی و تحمیل شروطی برخلاف منافع ملی ایران همراه شده است، تمام این موارد در نهایت منجر به اعتراف وزیر امور خارجه کشور مبنی بر ناچیز بودن این کانال مالی شد. پس از خروج آمریکا از برجام، امید دولت ایران به اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بود تا بلکه بتوانند توافق هستهای را نجات بدهند. امضاکنندگان اروپایی برجام هم در ابتدا از واشنگتن انتقاد کردند، بر حفظ توافق هستهای تأکید نمودند و متعهد شدند تا به شرط پایبندی تهران به محدودیتهای وضعشده در برجام، آنها هم منافع اقتصادی وعده دادهشده به ایران در توافق را تأمین و تضمین کنند. امروز، وضعیت خیلی متفاوت است، اما نه برای آمریکایی که همچنان از تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام دفاع میکند، یا برای دولت حسن روحانی که متأسفانه همچنان امیدوار است اروپاییها به داد برجام برسند، بلکه برای اروپاییها که عملاً از توافق هستهای دلسرد شدهاند و به نظر میرسد به شیوههای مختلف دارند تلاش میکنند ایران را به سمت خروج از این توافق هل بدهند.
از خروج آمریکا تا ورود «اینستکس»؛ چه بلایی سر برجام آمد
داستان از این قرار بود، ماهها معطل کردن برای راهاندازی سازوکار ضدتحریمی موسوم به «ابزار ویژه مالی» نتیجهای برای اروپاییها نداشت و دولت روحانی ولکن ماجرا نبود. از طرف دیگر، آبروی اروپاییها به خطر افتاده بود و سه عدد از مهمترین کشورهای این قاره یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان، به همراه نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، متهم به بیعرضگی و وابستگی به آمریکا شده بودند، بنابراین باید قدمی در اینباره برداشته میشد. اخیراً ابزار ویژه مالی مدنظر اروپا با نام اختصاری «اینستکس INSTEX»، مخفف عبارت INstrument in Support of Trade EXchanges یا «ابزار حمایت از تبادلات تجاری» نیز بالأخره رونمایی شد اما این سازوکار که در فارسی تحت عنوان «سازوکار سامانه حمایت از تبادلات تجاری» (گاهی به اختصار، «ساحات») از آن یاد شده است، با آنچه که طرف ایرانی امیدوار بود از آب دربیاید، فاصلهای نجومی دارد.
اینستکس؛ نابهنگام و سراسر مشکل
«سامانه حمایت از تبادلات تجاری» از همان ابتدا که فقط یک «ابزار ویژه مالی» بود تا امروز که اینستکس نام گرفته، چیزی جز آبروریزی و خفت و خواری و برای طرفهای اروپایی برجام و متأسفانه برای دولت روحانی به دنبال نداشته است. پیش از آنکه اینستکس شکل بگیرد، انتشار اخباری مبنی بر اینکه برخی کشورهای اروپایی مانند اتریش از پذیرش مسئولیت میزبانی این ابزار ویژه مالی شانه خالی کردهاند، موجب بیآبرویی خود اروپاییها شد و نشان داد هم کشورهای اروپایی از سرپیچی از آمریکا وحشت دارند و هم کمپانیهای بزرگ اروپایی از تحریمهای ضدایرانی واشینگتن میترسند. بخشی از تعویق پیش آمده در روند راهاندازی ابزار ویژه مالی مدنظر اروپا نیز به خاطر همین ترس کشورهای اروپایی از تهدیدهای آمریکا بود، اما این مسئله نهایتاً با پا پیش گذاشتن خود سه کشور اروپایی عضو برجام برای میزبانی از این سازوکار ختم به خیر شد. با این وجود، از یک طرف اینکه چرا از همان ابتدا، این سه کشور برجامدوست داوطلب نجات توافق هستهای نشدند در جای خود قابلبررسی است، و از طرف دیگر، اینکه مدیریت ابزار ویژه مالی توسط این سه کشور چه خطراتی میتواند داشته باشد. نهایت موقعیتنشناسی و گستاخی اروپاییها مقابل جمهوری اسلامی در ازای ارائه سازوکاری است که نقاط ضعفش بیشمار و نقاط قوتش انگشتشمارند. برخی از مهمترین نقاط ضعف اینستکس در اینجا لازم به یادآوری هستند، این سازوکار «نابهنگام» است و پس از ماهها تأخیر ایجاد شده است، اما کشورهای اروپایی در بیانیه خود بدون آنکه به خاطر تعلل و بیعرضگی اروپا از ایران عذرخواهی کنند، ایجاد اینستکس را یک «گام اولیه مهم» و در راستای «تعهد مصمم و اقدامات مداوم» خود برای حفظ برجام میدانند، در حالی که اروپاییها تا این لحظه ذرهای از وظایف خود در برجام را نیز انجام ندادهاند.
ساز و کاری ناقص و ناکارآمد
اینستکس در حال حاضر «ناقص» است و از نظر فنی هنوز قادر به انجام هیچ کاری نیست. چنانکه در بیانیه وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نیز تصریح شده، باید نهادی مشابه در ایران تأسیس شود تا حلقه آخر در زنجیره لازم برای کارکرد اینستکس باشد. توضیح، اینکه اینستکس در حقیقت یک نهاد یا کمپانی با یک هدف و دستورکار مشخص (انجام تراکنش با ایران) است و برای آنکه امکان برقراری تبادلات مالی میان این کمپانی و ایران برقرار شود، باید کمپانی متناظری در ایران به همین منظور ایجاد گردد. سامانه حمایت از تبادلات تجاری همچنین «ناکارآمد» نیز هست. باید در نظر داشت که مقررات انسداد اتحادیه اروپا، خردادماه سال جاری، با هدف حمایت حقوقی از کمپانیهای اروپایی در صورت افتادن آنها در دام تحریمهای آمریکا بروزرسانی و اجرا شد، اما اروپاییها با وضع این مقررات نشان دادند توانایی ارزیابی عملکرد کمپانیهای خودشان را ندارند. آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که کمپانیهای اروپایی اصلاً حتی ریسک ماندن در ایران را هم نکردند، چه برسد به اینکه بخواهند تحریمهای آمریکا را نقض کنند و بعد، از این مقررات استفاده نمایند. هیچ دلیلی وجود ندارد که این کمپانیهای بزرگ، اکنون بخواهند به اینستکس اعتماد کنند و با استفاده از این مکانیسم، خطر مواجهه با تحریمهای آمریکا را به جان بخرند، ابزار ویژه مالی اروپا «ناامیدکننده» هم هست. این ابزار که قرار است تراکنشهایش از دید نهادهای قدرتمند و تیزبین مسئول نظارت بر گردش دلار و تحریمهای اقتصادی در آمریکا، از جمله «دفتر کنترل داراییهای خارجی» در وزارت خزانهداری این کشور مخفی بماند، کارش را با شفافیتی مثالزدنی آغاز کرده است. مدیرعامل اینستکس یک آلمانی به نام «پِر فیشر» (از مدیران سابق بانک بزرگ «کومرتسبانک»)، رئیس هیأت نظارت آن «سایمون مکدونالد» (دیپلمات معاون وزارت خارجه انگلیس)، و اعضای این هیأت نیز «میگوئل برگر» (مدیرکل اداره روابط اقتصادی و توسعه پایدار وزارت خارجه آلمان) و «موریس گوردو مونتین» (سفیر سابق و دیپلمات وزارت خارجه فرانسه) هستند. البته تحریم این اشخاص قطعاً از قبل پیشبینی شده است، اما آنچه ناامیدکننده است این است که شواهد نشان میدهد منطق اروپاییها برای ایجاد اینستکس بیش از آنکه بر استحکام و نفوذناپذیری فنی این مکانیسم استوار باشد، بر مفهوم «اشتراک ریسک» پایهگذاری شده است. به طور خلاصه، کشورهای اروپایی امیدوارند با تقسیم و اشتراک ریسک مواجه شدن با تحریمهای واشینگتن کاری کنند که رئیسجمهور آمریکا تصمیم نگیرد با وضع تحریم علیه هر سه این کشورها، با همه آنها یکجا درگیر شود. نتیجه این امیدواری در آینده مشخص خواهد شد، اما بعید نیست ترامپی که یکشبه با چین جنگ اقتصادی به راه انداخت، همزمان با انگلیس، فرانسه و آلمان هم دربیفتد، به خصوص که تهدیدهای آمریکا علیه کمپانیهایی که از اینستکس استفاده کنند نیز به قوت خود باقی است.
باجگیری به سبک قاره سبز
اینستکس نقاط ضعف دیگری هم دارد. مثلاً در بیانیه سه کشور اروپایی درباره راهاندازی این مکانیسم، به «رویکرد گامبهگام» این سازوکار اشاره شده است. به عبارت دیگر، قرار است در فاز اول، برخی تراکنشها از طریق اینستکس ممکن شود و در گامهای بعدی، حوزه فعالیتهای این کمپانی گسترش پیدا کند. این شیوه ممکن است برای رعایت جنبههای دقت و احتیاط مفید باشد، اما صحبت از فاز اول و دوم در اجرای اینستکس زمانی میتوانست قابلقبول باشد که این ابزار ویژه مالی همزمان با شروع اِعمال تحریمهای آمریکا آغاز به کار میکرد، نه الآن که از یک طرف همه تحریمها برگشته و روزبه روز هم به آنها افزوده میشود، و از طرف دیگر، تهران با مکانیسمی مواجه شده است که راهاندازیش دیر شده، نقاط ضعف و قوتش معلوم نیست، کارآمدیاش در هالهای از ابهام است و دولت روحانی برای استفاده از همین مکانیسم نصفهونیمه هم مجبور است زیر بار منت و شرط و شروط اروپاییها برود. به علاوه، اگر برای استفاده از اینستکس، ایران باید اطلاعات مالی و اقتصادی خود را برای کارگروه اقدام مالی شفافسازی کند، چه تضمینی وجود دارد که آمریکاییها به این اطلاعات دسترسی و فرصت تحریم مجدد تهران و حتی دیگر استفادهکنندگان از اینستکس را پیدا نکنند؟
پذیرفتن شروط اروپا به مصلحت منافع ملی ایران نیست
محمدحسن آصفری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: دولت همچنان به بهانه ساکت کردن منتقدین، حامی برجامی است که خروجی آن برای ملت ایران هیچ بوده و ما تحولی را در معیشت مردم شاهد نیستیم. وی با بیان اینکه به اعتقاد من اینکه ما بخواهیم به بهانه ساکت کردن منتقدین و مخالفین خود، همچنان مدافع برجام باشیم نمیتواند متناسب با منافع ملی ایران باشد، ادامه داد: دولت برای انجام کارهای تبلیغاتی خود مصلحت کشور را رعایت نمیکند. آصفری بیان کرد: ما باید با عزمی جدی و بسیار محکم در مواضع خود از غربیها بخواهیم که به تعهداتشان در قالب برجام متعهد باشند و با انجام اقدامات لازم منافع ایران را در قالب آن تأمین کنند. عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ما مطمئن هستیم که انسجام و اتحادی میان اروپا و آمریکا برای افزایش فشارها بر ایران وجود دارد و به دنبال این هستند که مجدد ملت ایران را پای میز مذاکره کشانده تا موضوعات دیگری از جمله موشکی، حقوق بشر و مسائل منطقه را با ایران مطرح کنند. وی افزود: تا تکلیف برجام به طور کامل روشن نشده و آمریکاییها و اروپاییها به تعهداتشان در قالب آن عمل نکردند، پذیرفتن هر شرط و تعهد دیگری از سوی ما به مصلحت منافع ملی نیست.
اعتراف ظریف به بیتعهدی اروپا
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ طی اظهاراتی عنوان کرد: اجرای کامل برجام از سوی ایران که به رغم خروج آمریکا ادامه یافته است، نقش اصلی در کاهش تنش و افزایش ثبات منطقهای و جهانی ایفا کرده است اما ایران نمیتواند به تنهایی هزینههای دستاوردهای جهانی را بپردازد؛ چه توافق هستهای باشد و یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق انسان. اروپا نیز لازم است سرمایهگذاری کند. بسیاری در دنیا و به ویژه در این قاره به گونهای زیبا در مورد چندجانبه گرایی صحبت میکند. اما اکنون لازم است در مسیری دیگر قدم بگذارند. برای مثال، ایجاد اینستکس بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند، انجام گرفته است. وی ادامه داد: با بیان اینکه اروپاییها بیانیههای سیاسی خوبی [در حمایت از برجام] صادر کردهاند، در عین حال یادآور شد: اما در عمل باید اقدامات بیشتری انجام دهند. اگر روزی آمریکاییها به اروپا بگویند باید رابطه تجاری خود با چین را قطع کنید، آنها چه میکنند؟ همان کار را الان انجام دهید. چراکه اگر در برابر یک زورگو نایستید، زورگوتر میشود.
اروپا عرضه عمل به تعهداتشان بدون اجازه کاخ سفید را ندارند
اروپاییها خودشان هم تکلیف خودشان را نمیدانند. به عنوان مثال، لودریان، وزیر خارجه فرانسه، تأسیس اینستکس را «یک اقدام سیاسی» و «ژستی [اقدامی] در حمایت از کمپانیهای اروپایی» توصیف میکند. اکنون وظیفه کیست که از رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه بپرسد از نظر ایشان منافع اقتصادی ایران دقیقاً اولویت چندم در راهاندازی اینستکس است؟ با این حال، خبرهای خوبی هم درباره اینستکس به گوش میرسد که امیدواریم صحت داشته باشند. مثلاً در فهرست کالاهایی که گفته میشود در فاز اول عملیاتیسازی اینستکس امکان صادرات آنها به ایران به وجود خواهد آمد، مواردی مانند مواد اولیه دارویی، داروهای بیماریهای خاص، تجهیزات پزشکی و جراحی و دستگاههای رادیوتراپی و پرتودرمانی موردنیاز برای مقابله با سرطان دیده میشود که اگر انتقال آنها توسط اینستکس تسهیل شود، میتوان گفت اروپاییها بالأخره در راستای تعهداتشان در برجام، گام مهمی برداشتهاند. اگرچه گفته میشود اینستکس دستکم در فاز اول برای کالاهای تحریمنشده مانند دارو و غذا و موارد بشردوستانه مورداستفاده قرار خواهد گرفت، اما شواهد نشان میدهد کمپانیهای بینالمللی از ترس تحریمهای آمریکا اقدام به فروش این موارد به ایران نیز نمیکنند. به عبارت دیگر، ایران در حال حاضر در تأمین همین اقلامی که آمریکا روی کاغذ ادعا میکند آنها را تحریم نکرده نیز مشکلاتی دارد که امید میرود اینستکس بتواند این مشکلات را مرتفع کند اما تا اینجا شاید بتوان همین مورد را تنها نقطه قوت اینستکس تلقی کرد. روی هم رفته اگر اعضای اروپایی برجام که تا خرخره به ایران بدهکارند، بعد از این همه اهمال و تعلل بخواهند برای عملیاتی کردن اینستکس شرط و شروط بگذارند و یا یک لحظه به خودشان اجازه بدهند در جایگاه طلبکار بایستند، چنانکه حمید بعیدینژاد، سفیر ایران در لندن نیز بهدرستی اشاره کرده است، دولت حسن روحانی باید بدون درنگ پیشنهاد اروپاییها را رد کند و «اقدام مقتضی در خصوص کل فرآیند» را اتخاذ نماید. اروپاییها ثابت کردهاند چه با اینستکس و چه بدون آن، عُرضه دفاع از برجام و عمل به تعهداتشان در قبال ایران بدون اجازه مستأجران کاخ سفید را ندارند. دستگاه دیپلماسی دولت آقای روحانی و به ویژه آقای ظریف، رئیس این دستگاه، اگر نمیخواهد از خاطره بدعهدی آمریکاییها درس بگیرد، میتواند سابقه اروپاییها را مدنظر قرار دهد. لازم به یادآوری مجدد است که اروپاییها یک بار با طرح موضوع مقررات انسداد، عملاً صورت مسئله ارتباط کمپانیهای اروپایی با ایران را پاک کردهاند. کمپانیهای بزرگ و مهم اروپا هم در گذشته نشان دادهاند اهمیتی برای قوانین اتحادیه اروپا نمیدهند و شواهد نشان میدهد احتمالاً در آینده هم ارزشی برای مکانیسم اینستکس قائل نخواهند شد. به نظر نمیرسد لزومی داشته باشد وقت و منابع کشور بیش از این به امید اروپاییها معطل بماند و هدر برود. اقتصاد ایران قطعاً به چیزی «بسیار بسیار بیشتر» از اینستکس نیاز دارد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

سخنگوی قوه قضائیه از صدور کیفرخواست برای حسین فریدون و همچنین برگزاری دادگاه وب در اوایل اسفندماه خبر داد. به گزارش مهر، حجتالاسلام و المسلمین غلامحسین محسنیاژهای در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخیراً نمایندگان مجلس در نامهای به رئیس قوه قضاییه ضمن انتقاد از طولانی شدن پروسه رسیدگی به پرونده حسین فریدون، خواستار رسیدگی سریع به این پرونده و برگزاری دادگاه علنی شدند، این پرونده اکنون در چه مرحلهای است و آیا اتفاق جدیدی در آن رخ داده است؟ گفت: از نمایندگان مجلس برای پیگیری پروندهها تشکر میکنم. خود قوه قضاییه برای به سرانجام رسیدن تلاش میکند. وی افزود: پیش از نامه نمایندگان کیفرخواست پرونده حسین فریدون دوم بهمن صادر شده است و به زودی دادگاه این فرد برگزار میشود. معاون اول قوه قضائیه در رابطه با پرونده سه متهم پرونده بانک سرمایه گفت: این پرونده دارای متهمان زیادی است، پرونده تعدادی کیفرخواست خورده و تعدادی هم در دادسرا است؛ حکم این سه تن در حال انشا، امضا و تأیید است. حکم دادگاه در مورد آن متهمانی از پرونده بانک سرمایه که جلسات برگزار و دفاع آخر گرفته شده در حال انشاء است که احتمالاً هفته آینده تایپ و امضا شود که اعلام میکنیم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا در بین متهمان پرونده اقتصادی مسئولان حضور ندارند، مگر میشود فقط چند تاجر به عنوان ارز گیرنده محکوم شده و ارز دهنده محکوم نشوند، گفت: پروندههایی که در برخی گمرکات بودند، صمت و بانک سرمایه همگی از مسئولان بودند، اما در رابطه با ارز، گاهی فردی میآید ارزی میگیرد و موظف بوده کالایی وارد کند اما این کار را انجام نداده است. اگر جایی باشد که در مرحله تخصیص ارز تبانی صورت گرفته باشد، برخورد انجام میشود. محسنی اژهای در پاسخ به این سؤال که در رابطه با پرونده بانک سرمایه، تأمین وثیقه ۱۰ میلیاردی انجام شده است، آیا این عجیب نیست؟ گفت: اگر تخلفی باشد، مدعیالعموم ورود میکند، اما ممکن است یک ملک ۱۰ میلیارد ارزش داشته باشد.
جزئیات پروندههای رسیدگی شده در دادگاههای ویژه
وی در خصوص پروندههای رسیدگی شده در دادگاههای ویژه گفت: عبدالرضا کاظمیان صراف به اتهام اخلال در نظام ارزی به بیست سال حبس محکوم شده است. حسین حاجی پور جنگان لو، سهامدار شرکت بینالملل تیزرو اربا به اتهام قاچاق ارز به پنج سال حبس محکوم شده است. محسنی اژهای ادامه داد: احسان صفوی امیر، صراف به ده سال حبس و رد مال، جلیل رکنی زاده صراف به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی به ده سال حبس محکوم شده است. این افراد محروم از خدمات عمومی هم هستند. نقی نوری به یازده سال حبس و ضبط اموال، ابوالفضل پیرسرایی به ده سال حبس، فرشاد زرین قلم ده سال حبس و ضبط اموال، فرشاد انصاری به اتهام شرکت در اخلال نظام ارزی به ده سال حبس، محمد میرزایی به یازده سال حبس، مهیار دشتی به هشت سال حبس محکوم شدند. وی در پاسخ به این سؤال که در پرونده دومان توکان شلاق در انظار عمومی هم ذکر شده است، جایی برای شلاق در نظر گرفته شده است؟ گفت: اجرای احکام تعیین میکند، اما غالباً جایی است که جمعیت حضور داشته باشد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بیانیه اخیر مقام معظم رهبری، می تواند مایه تحول و دگرگونی شود و این بیانیه به نوعی راه را برای پیشرفت و حرکت در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باز کرده است. به گزارش فارس،نوذر شفیعی مهم ترین نکته در بیانیه اخیر مقام معظم رهبری را امید به آینده عنوان کرد و اظهار کرد: بیانیه اخیر مقام معظم رهبری با توجه به بیانیههای تاریخی که در طول تاریخ روابط بینالمللی و سیاسی کشور از جایگاه تاریخی برخوردارند. برای تجزیه و تحلیل این بیانیه باید متناسب با شرایط تاریخی عمل کرد.وی ادامه داد: شاید در آینده کسی متوجه نباشد که مقام معظم رهبری در چه مقطع زمانی این بیانیه را صادر کردند؛ چرا که ایشان بیانیه را زمانی صادر کردند که 40 سال از عمر انقلاب اسلامی گذشته است و در ادبیات سیاسی این موضوع رایج بود که انقلاب اسلامی ایران نمی تواند تا 40 سال دوام بیاورد. همچنین معمولا انقلاب ها چندان پایدار نیست و تصور دشمن بر این بود که عمر انقلاب اسلامی در مقطع 35 تا 40 سالگی به پایان برسد.این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این بیانیه در مقطعی صادر شد که چشمانداز دورتری از انقلاب را ترسیم میکند یعنی گویی انقلاب تحقق یافته یا دارای امواجی بود که موج اول تمام شده و دومین موج آن آغاز شده است.وی بیان کرد: گویا موج دوم محکم تر از موج اول است. اگر احساسات در موج اول وجه اصلی انقلاب بود، در موج دوم سازندگی مدنظر است. مقام معظم رهبری در این بیانیه مفاهیمی همچون عمران، آبادی، ساخت و ساز را وارد کرده است.شفیعی اظهار کرد: گاهی اوقات درحد یک شعار عنوان می شد که یک حرکت مایه یأس دشمن و تقویت امید دوستان می شود اما پس از ابلاغ بیانیه اخیر مقام معظم رهبری شاهد بودیم که این بیانیه مایه یأس دشمن و امید دوستان شد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

استیضاح روحانی کلید خورد
نماینده مردم قم در مجلس اعلام کرد که 10 نماینده مجلس طرح استیضاح روحانی را امضا کردهاند. به گزارش فارس، حجتالاسلام مجتبی ذوالنور در حاشیه نشست علنی مجلس اعلام کرد: طرح استیضاح حسن روحانی رئیس جمهور در 14 بند آماده شده است. وی همچنین گفت: تاکنون 10 نماینده مجلس طرح استیضاح رئیسجمهور را امضا کردهاند.
«فاتح»؛ محافظ جدید
آبهای گرم جنوب
زیردریایی فاتح به عنوان جدیدترین و پیشرفتهترین دستاورد دفاعی کشور با حضور رئیسجمهور رسماً رونمایی و به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در آبهای خلیج فارس و دریای عمان ملحق شد. این زیردریایی به عنوان دومین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه شناورهای زیرسطحی به شمار میرود، در ساخت زیردریایی فاتح بیش از ۴۱۲ هزار قطعه با دستیابی و بومیسازی ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا استفاده شده است و ساخت آن حاصل بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرساعت کار و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشور با همکاری ۵۰۰ شبکه همکار شامل ۴۸ مرکز طراحی، ۱۲۰ مرکز صنعتی، ۸۰ شرکت دانشبنیان، ۵۷ مرکز دانشگاهی و ۱۹۵ مرکز پژوهشی کشور است اما شاید مهمترین ویژگی فاتح را بتوان تجهیز آن به سامانه شلیک و هدایت موشکهای کروز زیرسطحی به سطح برشمرد. این قابلیت نخستین بار بر روی زیردریاییهای کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش عملیاتی شد و به گفته رئیس سازمان صنایع دریایی کلیه غدیرهای تولید شده در حال تسلیح به سامانه شلیک موشک زیر سطح به سطح هستند.
سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه احضار شد
دستیار وزیر خارجه ضمن احضار سفیر پاکستان و اعلام اعتراض شدید ایران در پی اقدام تروریستی سیستان و بلوچستان، خواستار برخورد قاطع و جدی دولت و ارتش پاکستان با گروهکهای تروریستی فعال در مناطق مرزی با ایران شد. بهرام قاسمی از احضار «رفعت مسعود» سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه و ابلاغ مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی خبر داد و گفت: در پی حادثه تروریستی ۲۴ بهمن ماه در جاده خاش - زاهدان خانم «رفعت مسعود» سفیر پاکستان توسط دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد. قاسمی افزود: در این ملاقات ضمن اشاره به افزایش اقدامات تروریستی از داخل خاک پاکستان، از جمله حادثه تروریستی اخیر در جاده خاش - زاهدان، اعتراض کشورمان ابلاغ و با صراحت تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران از دولت و ارتش پاکستان انتظار دارد با قاطعیت و جدیت لازم علیه پایگاهها، تحرکات و استقرار گروهکهای تروریستی فعال در مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند و اجازه ندهد این گروهکهای تروریستی بیش از این با اقدامات تروریستی و غیرانسانی خود موجبات تشدید ناامنی و بدبینی و بیاعتمادی بین دو کشور را فراهم کند. وی اضافه کرد: در ادامه از دولت پاکستان خواسته شد که اقدامات سریع و لازم جهت شناسایی و دستگیری عوامل جنایت تروریستی جاده خاش - زاهدان را انجام دهد. سفیر پاکستان در این دیدار اعلام کرد که موضوع اعتراض کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل خواهد کرد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

عقب نشینی، راه بستن بهانه گیری دشمن نیست
سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ضمن حضور در جمع اهالی محله نظام آباد تهران در مسجد فاطمیه(س) به ایراد سخنرانی پرداخت.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر جلیلی، وی پیرامون لوایح پیوستن به دو کنوانسیون خارجی گفت: عقب نشینی، راه بستن بهانه گیری دشمن نیست. چرا که او جلوتر خواهد آمد. باید بهانه گیری را برای دشمن پرهزینه و او را از این حرکت پشیمان و منصرف کرد. مبتنی بر آموزه های فاطمی نگاه انقلاب به قله هاست و به حداقل ها اکتفا نمی کند.وی افزود: ادعا میشود این لوایح تصویب شوند تا بهانه های دشمن بیشتر نشود؛ خب حدّ آن چه خواهد بود؟! بهانه های دیگر چه میشود؟! این ادعاها در حالی است که خود آن نهاد هیچ تضمینی در این خصوص نمیدهد و میگوید این کار ها را انجام بدهید تا قدم بعدی خود را اعلام کنیم!
مرزبندی در روابط بینالملل بر اساس بیانیه رهبری باشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت در روابط بینالملل باید مرزبندیها را متناسب با بیانیه رهبر انقلاب رعایت کند و در گذشته هم ایشان فرموده بودند باید تمام روابط ما بر اساس عزت و حکمت باشد. به گزارش مهر، آیتالله محسن مجتهدشبستری با اشاره بیانیه راهبردی مقام معظم انقلاب گفت: رهبر انقلاب در بیانیه مفصلی که مانند منشوری جامع و کامل است، مسائلی را خطاب به جوانان و مردم و دولت مطرح کردند که بخشی از آن به روابط بینالمللی با دیگر دولتها مربوط است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این موضوع که دولت تصور میکند قراردادها و لوایح اخیر پالرمو و FATF منافاتی با عزت ما ندارد، خاطرنشان کرد: تشخیص دولتمردان این است و بعضی نمایندگان هم در مجلس همین تشخیص را دارند و این کنوانسیونها را تصویب کردند، هر چند که ۱۴۲ نفر رأی مخالف به این لایحه دادند. تشخیص موافقین این بود که این مصوبه منافاتی با فرمایشات رهبر انقلاب ندارد.
ضعف اطلاعاتی عامل بروز حادثه تروریستی زاهدان بود
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگرچه طی ماههای اخیر تعداد قابل توجهی از حرکات تروریستی را توانستهایم خنثی کنیم، اما وقوع حادثه زاهدان به دلایلی چون ضعف اطلاعات بود. علی نجفیخوشرودی در جمع خبرنگاران درباره جلسه این کمیسیون برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان گفت: یکی از نکاتی که درباره علت حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان مطرح شد آن بود که گروههای تروریستی از قلمرو و خاک پاکستان برای انجام اقدام علیه ایران استفاده میکنند. ما شرایط و مشکلات دولت پاکستان را برای کنترل مرز و همجواری با جمهوری اسلامی درک میکنیم اما انتظار داریم اراده سیاسی قویتری برای مقابله با استفاده از خاک پاکستان برای ضربه زدن به ایران انجام شود. وی بیان کرد: با بیان اینکه در این جلسه بر تقویت مرزها هم تأکید شد، تصریح کرد: همچنین هماهنگی دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی هم مورد تأکید قرار گرفت و ما در نهایت نتیجه بررسیهایمان را اعلام میکنیم.
مردم از عملکرد مسئولین گلهمندند
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: مردم حاضرند هزینه بدهند و شهدایشان را تقدیم انقلاب کنند زیرا اعتقاد به ساختار نظام سیاسی دارند ولی نسبت به عملکرد کارگزاران گلهمندند. جمال عرف اظهار کرد: در دهه پنجم انقلاب باید ضریب خطا را پایین بیاوریم. طبق بیانیه رهبری زمان آزمون و خطا گذشته است و وزارت کشور باید از اختیارات بسیاری که دارد استفاده کند. گاهی کشور در بخشهایی مکث دارد و وزارت کشور بر اساس وظیفه ذاتی و انقلابی باید تحرک در کشور ایجاد کرده و امور را پیش ببرد. جنگ روانی و اقتصادی دشمن امروز در حال انجام است. باید آرایش جنگی به خود بگیریم و محور اصلی این جنگ مأیوس سازی مردم است و دشمن میخواهد مردم را بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی مأیوس و پشیمان کند. دشمن از هر آنچه دارد علیه ما استفاده میکند و عملیات روانی جنگ امواج و در سطح بالاتری جنگ ارادههاست.وی در بخشی از سخنانش به جنگ روانی و اقتصادی دشمن اشاره و عنوان کرد: باید آرایش جنگی به خود بگیریم. امروز محور اصلی مأیوس سازی مردم است، میخواهند مردم را از انقلاب اسلامی بعد از چهل سال مأیوس و پشیمان کنند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.