«سازمان ملی جوانان» پس از ۱۵ سال مجدداً احیا میشود
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان کشور از نهایی شدن روند احیای سازمان ملی جوانان خبر داد و گفت: احیای سازمان ملی جوانان یکی از اصلیترین مطالبات جامعه جوان کشور و سازمانهای مردمنهاد فعال در این حوزه است و خوشبختانه اقدامات مؤثر و جلسات متعددی برای تحقق آن انجام شده است.علیرضا رحیمی افزود: آخرین جلسه رسمی با حضور وزیر ورزش و جوانان، معاونان وزارت و دکتر رفیع زاده، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار شد و پس از آن نیز چندین نشست کارشناسی برای نهاییسازی ساختار جدید تشکیل شده است. رحیمی با اشاره به استفاده از ظرفیت ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم توسعه و پیشرفت کشور برای تلفیق و همافزایی فعالیتهای موازی دستگاههای دولتی در حوزه جوانان، گفت: ما در مسیر نهاییسازی احیای سازمان هستیم و ظرف یک تا دو هفته آینده خبر خوش این اتفاق بزرگ را بهعنوان هدیه دولت وفاق به جوانان ایران اعلام خواهیم کرد.وی تأکید کرد: سازمان ملی جوانان پس از احیا، ذیل وزارت ورزش و جوانان فعالیت خواهد کرد و مأموریتهای قانونی دولت در حوزه جوانان را بهصورت متمرکز، هدفمند و کارآمد دنبال میکند. این سازمان بار دیگر به محملی برای فعالیتهای ساختاری و امیدبخش نسل جوان کشور تبدیل خواهد شد.
مسیر برخی خطوط BRT تهران بازنگری میشود
دبیر شورای عالی ترافیک کشور از بازنگری و اصلاح برخی خطوط اتوبوسهای تندرو (BRT) در تهران خبر داد و گفت: برخی از این خطوط به درستی تعریف نشده و شهرداری در حال جمعآوری و اصلاح آنهاست.سیدمجتبی شفیعی با اشاره به وضعیت خطوط BRT در کلانشهرهای کشور اظهار کرد: سامانه اتوبوسهای تندرو یکی از موفقترین مدلهای حملونقل عمومی در دنیاست و همچنان پس از گذشت دو دهه، در مراجع و مقالات علمی به آن پرداخته میشود؛ زیرا منافع آن عموما بیشتر از سه برابر هزینههایش است.وی افزود: با وجود آنکه BRT در تهران و دیگر کلانشهرها نسبت به استاندارد جهانی ضعفهایی دارد؛ اما همچنان سامانهای کارآمد محسوب میشود. البته برخی از خطوط در تهران به اشتباه طراحی شدهاند و باید اصلاح یا حذف شوند، چرا که در بعضی مسیرها و ایستگاهها تقاضای کافی وجود نداشته است. در همین راستا، شهرداری تهران در حال بازنگری و اصلاح برخی از این خطوط است.شفیعی با تأکید بر ضرورت تأمین ناوگان جدید برای این خطوط گفت: اصلاح خطوط BRT میتواند به جبران کمبود ناوگان در سایر مسیرها کمک کند؛ اما شهرداری تهران باید توجه جدیتری به مسأله تأمین ناوگان اتوبوسهای تندرو داشته باشد.دبیر شورای عالی ترافیک کشور درباره ورود تراموا به سیستم حملونقل شهری نیز اظهار کرد: ظاهرا تراموای مدنظر اخیر شهرداری تهران مجموعهای سه کابین است و در صورت ورود به ناوگان، تحول مثبتی در حملونقل شهری ایجاد خواهد کرد. البته نباید درگیر نام تراموا شویم؛ هدف آن است که سامانهای کارآمد، کمهزینه و پاک برای جابهجایی مسافران داشته باشیم.وی خاطرنشان کرد: اتوبوسهای سه کابین هم در برخی شهرهای جهان مورد استفاده قرار میگیرند. در بازنگری طرح جامع ریلی تهران در سال ۱۴۰۲، شهرداری پیشنهاد اجرای دو خط ریلی سبک را مطرح کرد که قرار است تراموا در یکی از این خطوط اجرا شود. شورای عالی ترافیک کشور از ایجاد ظرفیتهای جدید در حملونقل عمومی استقبال میکند و در صورت نیاز، آماده هرگونه همکاری و حمایت از شهرداری تهران در تحقق این برنامه است.
کیوسکهای جدید تا پایان سال جایگزین مدلهای قدیمی میشود
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: شهرداری تهران با هدف ارتقای چهره شهر، طرح نوسازی کیوسکهای مطبوعاتی را پیش میبرد.مجتبی اقوامیپناه از برنامهریزی شهرداری برای نوسازی، بهروزرسانی و ساماندهی کیوسکهای مطبوعاتی در سطح پایتخت و همچنین جمعآوری صنوف مزاحم شهری خبر داد.وی با اشاره به وجود حدود ۱۲۷۰ کیوسک مطبوعاتی فعال در شهر تهران گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری موظف است سالانه حدود دو درصد از تعداد این کیوسکها را کاهش دهد. در حال حاضر هیچ برنامهای برای افزایش تعداد کیوسکها وجود ندارد و تمرکز اصلی ما بر ساماندهی وضعیت موجود، بهبود منظر شهری و ارتقای طراحی و کارکرد کیوسکهاست.اقوامیپناه با تأکید بر لزوم هماهنگی میان کارکردهای خدماتی کیوسکها و زیبایی بصری شهر افزود: در سالهای اخیر، بسیاری از کیوسکهای مطبوعاتی علاوه بر فروش مطبوعات به عرضه کالاهایی مانند گل و گیاه نیز مشغول بودهاند. با این حال هدف ما ایجاد وحدت رویه در ظاهر و کاربری این فضاهاست تا ضمن حفظ هویت فرهنگی مطبوعات، چهره شهر نیز منسجمتر و زیباتر شود.مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: در همین راستا نمونه جدیدی از کیوسکهای مطبوعاتی در حال طراحی و ساخت است. این طرح پس از بررسیهای نهایی و تأیید شهردار تهران و شورای اسلامی شهر، به عنوان الگو در سراسر شهر اجرا خواهد شد. انتظار میرود پس از تصویب نهایی، فرآیند جایگزینی کیوسکهای قدیمی با مدلهای جدید تا پایان سال آغاز شود.