
وزیر صمت وعده جدید داد؛
1402 نقطه عطف صنعت خودرو!
وزیر صمت گفت: برنامه ما برای تحول در صنعت خودرو یک برنامه تا سال 1404 است اما تا سال 1402 به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید.سید رضا فاطمی امین در نشست خبری که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد اظهار داشت: بخش صنعت، معدن و تجارت 25 درصد اقتصاد کشور را تشکیل میدهد.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد و صنعت و معدن کشور با عدم توازن در طول زنجیره مواجه هستیم گفت: به عنوان مثال در تابستان با کمبود برق مواجه هستیم و در زمستان با کمبود گاز و این ناشی از آن است که به ظرفیتهایی که لازم است، نپرداختهایم.وی همچنین در رابطه با عدم توازن در حوزه اشتغال در شهرهای مختلف بیان داشت: در برخی از شهرهای کشور بعضی از مشاغل بلاتصدی باقی مانده است و این در حالی است که در برخی از شهرها به علت عدم اشتغال شاهد مهاجرت بودهایم.وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برای مدیریت حوزه صنعت، معدن و تجارت باید ساز و کارها را تغییر داد مهمترین مأموریت ما در وزارت صمت، رفتن به سمت سازوکارهای نوین است که این امکان را فراهم کند که ظرفیتهای موجود بهینه شود.وی با اشاره به تأثیرات قیمت ارز بیان داشت: ما با دست خودمان قیمتهای داخلی را به نرخ ارز وصل کردهایم، ارز به سه روش بر روی قیمتهای ما تأثیر میگذارد به عنوان مثال وقتی نرخ ارز بالا میرود کالاهای وارداتی مانند روغن یا پنبه گران میشود اثر دوم که ارز دارد اثر انتزاعی تورمی است وقتی قیمت ارز افزایش مییابد مردم فکر میکنند برای حفظ ارزش پول دارایی خود را باید به ارز یا کالای دیگری تبدیل کنند و این موضوع نیز بر نرخ ارز اثرگذار است و اثر سوم این است که بعضی از کالاها مانند پتروشیمی طبق قوانین خودمان به نرخ ارز متصل است و لذا مسائل خارجی بر آن تأثیرگذار است.فاطمیامین بیان داشت: بنابراین وقتی در مورد اصلاح ساختار صحبت میکنیم منظورمان این است که این رویهها را تغییر دهیم به عنوان مثال اثر سومی که قیمت ارز بر روی کالاها دارد را باید قطع کرد الان بازار فولاد از نرخ ارز پیروی نمیکند و باید در سایر مسائل دیگر نیز به همین روش پیش برویم.وی بیان داشت: در حال حاضر اصلاح ساختار به چند دلیل سخت است ما در شرایط ناپایداری قرار داریم و میخواهیم اصلاح ساختاری انجام دهیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در پنج سال متوالی تورم بالای 30 درصد را داشتهایم بنابراین خیلی از مشکلات اقتصادی در این شرایط بروز کرده است و لذا اصلاح ساختار مسأله سخت است.وی بیان داشت: با تغییر ساز و کار منافع برخی به هم میریزد و لذا برای جلوگیری از تغییرات فشار میآورند.وی بیان داشت: ما در وزارت صمت برای تغییر ساز و کارها دو کار را انجام میدهیم یکی ادامه روند موجود است که ناچار هستیم آن را انجام دهیم اما نکته این است که ما در همین سطح نماندهایم و کار دومی را نیز از نیمه سال گذشته آغاز کردهایم که یکی از این روشها روش تأمین مالی زنجیرهای است که با اجرای این روش حداقل 30 تا 40 درصد بهرهوری منابع موجود را بیشتر خواهیم کرد.فاطمی امین اظهار داشت: در حوزه تولید قدمهای بلندی برداشته شده است و در اینجا به تولید در حوزه خودرو اشاره میکنم که براساس اقدامات انجام شده در سه ماهه اول سال جاری 246 هزار خودرو تحویل داده شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد افزایش داشته است.وی در مورد خودروهای کف پارکینگهای خودروسازان اظهار داشت: حدود 170 هزار خودرو در کف پارکینگها موجود بود که در پایان خرداد سال جاری این تعداد به 42 هزار خودرو کاهش یافت که نسبت به 143 هزار خودرو کف در سال قبل 70 درصد کاهش را نشان میدهد. تولید هم افزایش بسیار مناسبی داشته است.
ایجاد نقشه راه در صنعت خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایجاد نقشه راه در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: اولین کار این است که در صنعت خودرو به یک ثبات برسیم که هم اکنون به آن رسیدهایم الان سایپا روزانه 1800 دستگاه خودرو و ایرانخودرو نیز 2600 دستگاه خودرو در روز تولید میکنند و این روند تولید ادامه دارد.وی بیان داشت: یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو تغییر پلتفرمها است ما بنسازههای خوبی نداریم اما به دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم امسال علاوه بر اینکه کیفیت خودرو افزایش مییابد تولید بنسازهها نیز 4 برابر افزایش خواهد یافت.وی بیان داشت: وضعیت امروز خودروسازی قابل قبول نیست اما روند تحول آن رو به رشد است.
رشد 40 درصدی صادرات در بهار امسال
وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تجارت خارجی بیان داشت: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به بهار سال قبل صادرات 40 درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان 600 میلیون دلار مثبت بوده است.وی افزود: همچنین سال 1400 نسبت به سال 1399 نیز 40 درصد رشد تجارت داشتهایم.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ترکیب صادرات موضوعی مهمتر از رشد صادرات است،گفت: بنابراین تمرکز ما این است که ترکیب صادرات به سمت کالاهای دانشبنیان حرکت کند.وی بیان داشت: ما با کشورهای مختلف روابط خوب سیاسی داریم اما این مسأله برای پیوند تجاری کافی نیست زیرا لازمه پیوند تجاری پیوند کسب و کارها به یکدیگر است در نتیجه اقداماتی برای این منظور انجام شده است که یکی از این اقدامات پیوند استانهای مختلف در کشور ما با استانهای کشورهای هدف صادراتی است و به این منظور از کمک اتاقهای بازرگانی نیز استفاده خواهیم کرد.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 317 بخشنامه، دستورالعمل و مقرره در حوزه معدن وجود دارد گفت:برخی از این بخشنامهها با یکدیگر متناقض است.وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه اظهار داشت: مذاکراتی با روسیه انجام شده است اما این مذاکرات فعلا در حد مبادله قطعات خودرو است و مذاکرهای در خصوص تولید پلتفرم مشترک انجام نشده است.
همکاری با روسیه در مبادله قطعات خودرو تندر 90
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم ما تولیدکننده خودروی ال90 بودهایم و هم روسیه این خودرو را تولید میکند بنابراین مذاکرات انجام شده تا به عنوان مثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودروهایی انجام شود.وی به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: ما به واردات خودرو به دو دلیل توجه داریم کارکرد اول برای واردات خودرو پُر کردن شکاف عرضه و تقاضا است، سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد اما برآورد ما تقاضای یک میلیون و 500 هزار خودرو بود. همچنین مدتی است که واردات خودرو انجام نشده ضمن اینکه خودروی فرسوده وجود دارد بنابراین انباشت تقاضا موجب شده تا قیمت بازار با قیمت کارخانهای تا 100 درصد افزایش یابد بنابراین یکی از کارکردهای ما برای واردات خودرو این است که با واردات تعدادی خودرو این فاصله قیمت را کاهش دهیم و همچنین تقاضای انباشته شده را پاسخگو باشیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بر اساس مذاکراتی که با خودروسازان انجام شده امسال برنامه تولید یک میلیون و 600 هزار خودروی سواری، وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار دادهایم.وی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو 2 درصد کاهش یافته است، گفت: البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست زیرا در سه ماهه اول امسال 167 هزار خودروی کامل تولید شده است در حالی که در سه ماهه سال گذشته 43 هزار خودروی کامل تولید شده بود.وی افزود: متأسفانه در آمار تولید خودرو در سال گذشته اشتباهاتی وجود داشت به عنوان مثال اگر چه در سال گذشته فقط 43 هزار خودرو کامل تولید شده بود و 170 هزار خودروی ناقص تولید شده بود اما آمار تولید خودرو 213 هزار خودرو بیان شده بود که این آمار غلط است زیرا آمار واقعی خودرو باید به تعداد خودروهایی باشد که به صورت کامل تولید میشود.فاطمیامین بیان داشت: بنابراین یکی از کارکردهای واردات این است که بتوانیم تقاضای مورد نیاز برای خودرو را تأمین کنیم و کارکرد دوم اینکه سبد محصولات ناقص را کامل کنیم در حال حاضر 3 بنسازه یا پلتفرم خوب در خصوص خودرو وجود دارد که یکی از این پلتفرمها شاهین، دیگری تارا و سومی نیز تندر 90 است.وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: این سه پلتفرم خوب قیمتهایی بالایی دارند که البته قیمت تندر 90 نسبت به دو مورد دیگر مناسبتر است، بنابراین ما باید یک محصول اقتصادی زیر 10 هزار دلار در سبد محصولات داشته باشیم.وی اظهار داشت: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از 10 هزار دلار باشد.وی در مورد واگذاری سهام خودروسازان اظهار داشت: در واگذاری سهام خودروسازان هم اصلاح ساختاری و هم اصلاح مدیریتی را انجام میدهیم و اقداماتی در این خصوص را آغاز کردهایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد زمان واردات خودرو بیان داشت: آئیننامه دهبندی واردات خودرو تهیه و تدوین شده که آئیننامه در دولت مطرح شده که امیدواریم که دو ماه بعد از زمان ابلاغ آن واردات خودرو انجام شود.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال 1402 که قرار است به نقطه عطف خودرو برسیم دقیقا به چه اهدافی در این مقطع زمانی خواهیم رسید؟ گفت: منظور ما این نیست که در آن سال همه چیز در مورد خودرو درست میشود اما در این سال به اصلاح ساختار مدیریتی در خصوص خودرو خواهیم رسید ما ظرفیتهای خالی در صنعت خودرو داریم که آنها را فعال خواهیم کرد و زنجیره تأمین را اصلاح خواهیم کرد و بدیهیات کیفیت پایین تا سال 1402 اصلاح خواهد شد.وی افزود: البته برنامه ما برای تحول در صنعت خودرو یک برنامه تا سال 1404 است اما تا سال 1402 به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید.وی در بحث قرعهکشی خودرو نیز بیان داشت: در سیستم جدید قرعهکشی خودرو ما اقدام خاصی را انجام ندادهایم بلکه دو سامانهای که قبلا موجود بود را ادغام کردیم و در مجموع یک سامانه برای ثبتنام خودرو قرار دادیم.وی افزود: متأسفانه در سامانههای قبلی که برای عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت تخلفات زیادی صورت میگرفت و سوء استفادههایی انجام میشد لذا تلاش کردیم تا با ایجاد یک سامانه تمام ثبتنامها را در یک سامانه متمرکز کنیم و بر نحوه قرعهکشی نیز نظارت داشته باشیم.وی در مورد شرکت ملی مس آذربایجان گفت: شرکت ملی مس معادن مختلفی دارد که برخی از آنها از جمله معدن مس سونگون به اندازهای بزرگ است که میتواند مستقل باشد لذا وقتی یک چنین معدنی زیرمجموعه یک معدن بزرگ قرار میگیرد ممکن است نتواند به اندازه کافی رشد کند بنابراین ما به سمت اصلاح ساختار مجموعه ملی مس حرکت کردهایم تا آن را به شکل هلدینگ تبدیل کنیم و یکی از شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ معدن مس
سونگون باشد.