استفاده از پساب شهری
برای کاشت یک میلیارد درخت
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تجربه موفق استفاده از پساب شهری در احداث جنگل شهری گفت: در کاشان، با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از پساب تصفیهخانه، جنگلی به وسعت 21 هکتار در دل کویر ایجاد شده است.به گزارش عصرایرانیان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رضا افلاطونی معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به فرهنگ عمومی گفت: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت نیازمند مدیریت هماهنگ منابع است. برای تحقق این طرح، سه منبع اصلی شامل زمین، آب و سرمایه مورد نیاز است. سازمان منابع طبیعی زمین را تأمین میکند، آب باید بهصورت بهینه مدیریت شود و سرمایهگذار نیز در پیوند این دو نقش کلیدی دارد.افلاطونی با اشاره به تجربه موفق استفاده از پساب شهری در احداث جنگل شهری کاشان خاطرنشان کرد: در کاشان، با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از پساب تصفیهخانه، جنگلی به وسعت 21 هکتار در دل کویر ایجاد شده است. این اقدام نمونهای از تبدیل تهدید زیستمحیطی به فرصت سبز است. وی ادامه داد: در حال حاضر، بسیاری از شهرستانها فاقد تصفیهخانه فاضلاب هستند. مذاکراتی با وزارت نیرو برای بهرهبرداری از پساب در طرحهای سبز انجام شده تا بتوان با امضای تفاهمنامههای چندجانبه میان وزارت نیرو، استانداریها، سرمایهگذاران و منابع طبیعی، زمینه توسعه جنگلهای شهری و افزایش پوشش گیاهی کشور را فراهم کرد.
ملاک عمل ساختوساز در تهران،
طرح تفصیلی است
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تمامی ساختوسازها در تهران براساس طرح تفصیلی انجام میشود و تاکنون گزارشی از تخلفات ساختوساز در منطقه ۲۲ دریافت نشده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران، غلامرضا کاظمیان، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، درباره صدور مجوزهای بلندمرتبهسازی در مناطق مختلف تهران گفت:«مجوزهای ساختوساز در تهران براساس طرح تفصیلی صادر میشود و ملاک اصلی ساختوساز در پایتخت همان مجوزهای ناشی از این طرح است که توسط شهرداری اجرا میگردد».دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: «در چارچوب ۲۲ برنامه عملیاتی ساماندهی مجموعه شهری تهران، اصلاحات کوتاهمدت و میانمدت در دستور کار قرار گرفته است که یکی از مهمترین آنها، جلوگیری از هرگونه ساختوساز خارج از ظرفیت پیشبینیشده در طرح تفصیلی و طرح هادی است».کاظمیان درباره ساختوسازهای منطقه ۲۲ تهران توضیح داد:«برای این منطقه شهری تاکنون چندین طرح تهیه شده و آخرین و معتبرترین آنها، طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ است که ظرفیت جمعیتپذیری را ۶۵۰ هزار نفر پیشبینی کرده است. تاکنون در دولت فعلی گزارشی از تخلف در این منطقه ارائه نشده و بررسیها نیز مؤید همین موضوع است».معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین برای کلانشهرها از جمله تهران اظهار داشت:«تأمین زمین در کلانشهرها از طریق شهرکسازی انجام میشود و به این ترتیب، اراضی مورد نیاز برای توسعه شهری تهران تأمین خواهد شد».وی در واکنش به اظهارات شهردار تهران مبنی بر غیرقانونی بودن طرح جامع تهران گفت:«موضوع حریم، از ارکان طرح جامع است و در اختیار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد. براساس اعلام سازمان بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، کمیسیون ماده ۵ شهر تهران از نظارت شورای عالی شهرسازی و معماری مستثنی نیست».کاظمیان در ادامه درباره برنامه ساماندهی مجموعه شهری تهران تصریح کرد:«با دستور رئیسجمهور، برنامه اقدام برای مجموعه شهری تهران تدوین شده و در دو جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار گرفته است. در این برنامه، ۲۲ اقدام عملیاتی برای مجموعه شهری تهران – که شامل دو استان تهران و البرز میشود – پیشبینی شده تا مسائل و مشکلات موجود با نگاهی یکپارچه و هماهنگ حلوفصل شود».
تیغههای توربین موتور هواپیماهای
MD-۸۰ تعویض میشود
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرکتهای هواپیمایی موظف خواهند بود در مهلت تعیینشده، نسبت به تعویض تیغههای موتور هواپیمای MD-۸۰ با نمونههای نو و تأیید شده اقدام کنند.به گزارش مهر، حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در تشریح نتایج نشست فنی با مدیران مراکز تعمیراتی و بهرهبرداران هواپیماهای MD-۸۰، اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفظ ایمنی پرواز و استمرار بهرهبرداری از ناوگان MD، مقرر شد کمیتهای متشکل از متخصصان صنعت و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شود تا روش جایگزین مربوط به بخش توربین کمفشار موتور مورد بررسی نهایی قرار گیرد و در صورت نیاز، اصلاحات لازم در آن اعمال شود.وی افزود: این کمیته مأموریت دارد ضمن بررسی همه ابعاد فنی و ایمنی، درباره نحوه جایگزینی تیغههای توربین کمفشار (Low Pressure Turbine Blades) تصمیمگیری کرده و بازه زمانی مشخصی برای اجرای این فرآیند از سوی شرکتهای بهرهبردار تعیین کند.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی موظف خواهند بود در مهلت تعیینشده، نسبت به تعویض تیغههای موتور با نمونههای نو و تأیید شده اقدام کنند. این تیغهها میتواند از طریق خرید از مراکز معتبر خارجی یا با استفاده از توان داخلی در ساخت قطعات مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری تأمین شود.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: نتایج بررسیها و تصمیمات این کمیته تخصصی پس از نهایی شدن، به ریاست سازمان ارائه و برای ابلاغ به شرکتهای هواپیمایی و مراکز تعمیر و نگهداری ارسال خواهد شد تا تداوم فعالیت ناوگان MD در چارچوب ضوابط ایمنی بینالمللی ادامه یابد.

