بیماران دیابتی میتوانند در حد اعتدال از قند و شیرینی استفاده کنند
دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به یکی از باورهای نادرست رایج درباره تغذیه بیماران دیابتی اعلام کرد: برخلاف تصور عموم، افراد مبتلا به دیابت لازم نیست مصرف شکر و مواد قندی را به طور کامل کنار بگذارند.بر اساس مطالعات علمی، افراد دیابتی میتوانند در چارچوب یک برنامه غذایی متعادل و با رعایت توصیههای متخصص تغذیه، مقدار مشخصی از قند، شکر، شکلات یا سایر مواد حاوی کربوهیدرات ساده را در رژیم غذایی خود بگنجانند.کلمه کلیدی در کنترل دیابت، «اعتدال» است. هدف اصلی، حفظ و کنترل سطح قند خون در محدوده طبیعی است و نه حذف کامل مواد قندی. زمانی که تعادل بین رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروهای کنترل قند خون برقرار نباشد، نوسانات قند خون میتواند خطرناک باشد.کارشناسان دفتر بهبود تغذیه جامعه یادآور شدند که مسئله مهم در مدیریت دیابت، توجه به میزان کل کربوهیدرات مصرفی است، نه صرفا پرهیز از شکر یا شیرینی. با این حال، چون بسیاری از خوراکیهای شیرین دارای چربی بالا و مواد مغذی کم هستند، مصرف زیاد آنها توصیه نمیشود.بر اساس شواهد علمی، بیماران دیابتی میتوانند تا ۱۰ درصد از کالری روزانه خود را به کربوهیدراتهای ساده مانند شکر یا شکلات اختصاص دهند. همچنین در شرایط افت قند خون (قند خون کمتر از ۷۰ میلیگرم در دسیلیتر)، مصرف کربوهیدراتهای ساده مانند قند، شکلات یا آبمیوه برای درمان ضروری است.بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بنابراین، منع کامل مصرف شکر و مواد قندی در بیماران دیابتی، نادرست و غیرعلمی است.
هشدار به والدین درباره فصل سرما و مریضی کودکان
استادیار بیماریهای ریه دانشگاه علومپزشکی تهران، با اشاره به افزایش چشمگیر عفونتهای تنفسی در پاییز و زمستان و با تاکید بر اینکه پیک بیماریهای تنفسی از اواخر شهریور آغاز شده و تا پایان اسفند و حتی فروردین ادامه دارد، از والدین خواست نسبت به واکسیناسیون کودکان بیتوجه نباشند و تزریق واکسنهای کشوری و واکسن آنفلوآنزا را جدی بگیرند.معصومه قاسمپور علمداری، با بیان اینکه شیوع بیماریهای تنفسی به فصول سال وابسته است، اظهار کرد: به تبع وابستگی بیماریهای تنفسی به فصول سال، عفونتهای تنفسی در فصول پاییز و زمستان به طور قطع بیشتر است. پیک عفونتهای تنفسی از اواخر شهریور ماه آغاز شده و انتظار داریم که تا پایان اسفند ماه درگیر این موضوع باشیم. تجربه سالهای گذشته نشان میدهد که تا پایان فروردین ماه نیز درگیر عفونتهای تنفسی بودهایم.استادیار بیماریهای ریه دانشگاه علومپزشکی تهران توضیح داد: پس از دوران پاندمی کرونا، بیماریهای تنفسی، شدت بیشتری پیدا کردهاند. «پنومونی» یا ذاتالریه، یکی از عفونتهای تنفسی است که شاهد شیوع بیشتر آن همراه با عوارض آن در اطفال پس از دوران پاندمی کووید هستیم. براساس این شرایط، برگزاری کلاسهای آموزشی برای پزشکان به منظور معرفی علائم خطر بیماری، علائم جدید بیماری، سیر آهسته بیماری و ضرورت توجه به بررسی شرح کامل بیماری را بیان میکنیم. او ادامه داد: با توجه شرایط کنونی، من از خانوادهها میخواهم که در ارتباط با وضعیت سلامت فرزندان خود به ویژه در فصول سرد سال و افزایش شدت بیماریهای مهاجم، دقت بیشتری داشتهباشند. خانوادهها میبایست به علائم خطری که در فرزندان خود میبینند، توجه کنند و هرچه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنند. خانوادهها نباید نسبت به داروهایی که خود از داروخانهها تهیه میکنند، اکتفا کنند. بسیاری از بیمارانی که دارای عوارض غیرقابل درمان ناشی از بیماریها هستند، به دلیل تاخیر در مراجعه، چنین شرایطی را تجربه میکنند. در حال حاضر، چند بیمار در بخش مراقبتهای ویژه حضور دارند که با عوارض پنومونی دستوپنجه نرم میکنند که متاسفانه پس از دو هفته از شروع علائم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردهاند. قاسمپور درباره علائم خطر پنومونی توضیح داد: خانوادهها میبایست به علائم خطر بیماری یعنی طولانیشدن تب به مدت بیش از ۷۲ ساعت، وضعیت غذا خوردن بیمار و کاهش میل به خوردن، افزایش تعداد تنفس و اختلال در تنفس را جدی گرفته و به طور حتم به مراکز درمانی مراجعه کنند.
پرداخت «بیعانه» نقطه آغاز
کلاهبرداری در سکوهای خرید و فروش اینترنتی است
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با هشدار نسبت به افزایش کلاهبرداری در بستر سکوهای خرید و فروش اینترنتی گفت: پرداخت بیعانه، مهمترین نقطه آغاز اغلب این کلاهبرداریهاست و کاربران باید از واریز هرگونه وجه پیش از رؤیت کالا بهطور جدی خودداری کنند.سرهنگ حجت متقی گفت: کلاهبرداری از طریق سکوهای معاملات مجازی به یکی از عمدهترین جرایم حوزه جعل و کلاهبرداری تبدیل شده و بهدلیل تکرار مستمر و گستردگی وقوع از مهمترین دغدغههای پلیس آگاهی کشور به شمار میرود.معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: برای پیشگیری از وقوع این جرایم، رعایت چند نکته ضروری است؛ نخست اینکه کاربران نباید فریب ضربالاجلهای ساختگی فروشندگان را بخورند. عباراتی نظیر «کالا مشتری زیاد دارد»، «شما نفر چندم هستید» یا «برای اولویت خرید باید بیعانه بدهید»، معمولاً ترفندهایی برای جلب اعتماد و شتابزدگی خریدار هستند.سرهنگ متقی تأکید کرد: به هیچ وجه نباید بیعانه یا پیشپرداختی برای خرید در سکوهای مجازی پرداخت شود زیرا عمده کلاهبرداریها دقیقاً در همین مرحله اتفاق میافتد.

