در روزگاری که موسیقی انقلابی کمرنگ شده بود و تنها بروز آن به بازپخش سرودههای اوایل انقلاب مربوط میشد، یک صدا جان دوبارهای به به موسیقی انقلاب داد و موج جدیدی ایجاد کرد. در زمانهای که با روی کار آمدن دولت یازدهم به ابتذال کشاندن موسیقی ایرانی آغاز شده بود و حتی حسن روحانی با خوانندگان «سوسن خانم» دیدار میکرد و به آنها بها میداد، یک صدا مقابل آن ایستاد که یادآور موسیقیهای اوایل انقلاب بود؛ حامد زمانی.
حامد زمانی در شرایط پس از فتنه 88 و همزمان با شروع دولت یازدهم در عرصه موسیقی ایران شناخته شد و آنچنان از مفاهیم درآمیخته با هویت ایرانی به خوبی بهره میگرفت که به سرعت در میان عموم مردم فراگیر شد. حامد زمانی با موسیقی یکی از سیاسیترین برنامههای کشور به نام «دیروز، امروز، فردا» به مردم ایران شناخته شد و ترکیب ترانه آن و صدای حامد زمانی موسیقی ماندگاری ساخت که «یه باری از امروز رو دوشته که واسش یه عمره زمین میخوری، همه منتظر تا ببینن کجا! تو از جاده ی عشق دل میبری» بخشهایی از آن بود. بعد از آن حامد زمانی به یکی از خوانندگان پرکاری بدل شد که اکثر آثار او در میان مردم همهگیر میشد، در آثارش خلاقیت داشت و بههنگام ابزار موسیقی را برای تحقق ارزشها به کار میگرفت.
حامد زمانی در شرایطی که مذاکره با غرب و آمریکا اولویت یک کشور شده بود و دولت به غیر از برجام اولویت دیگری نداشت، ابزار موسیقی را برای بیان حقایق سیاسی به کار گرفت و مطالبی که شاید در چندین ساعت سخنرانی و آموزش نتوان منتقل کرد با موسیقیهای چند دقیقهای به بهترین شکل ممکن به گوش مردم میرساند. موسیقیهای ضدآمریکایی او ادامه همان رویکرد انقلابی مبارزه با استکبار بود. مرگ بر آمریکا 1 و 2 که شاید اولین دنباله موسیقی ایران بتوان نام بگیرد به قدری مورد استقبال قرار گرفت که در زبان مردم رایج شده بود.«مرگ بر بریدن نفس، مرگ بر قفس، مرگ بر شکوه خار و خس، مرگ بر هوس، مرگ بر حقوقِ بی بشر، مرگ بر تبر، شراره های شر، مرگ بر آمریکا.» همچنین موسیقیهای همآواز طوفان، آرمیتا، مکر شیطان، تحریم و گزینههای روی میز ازجملهی آن بودند. در شرایطی که آمریکا ایران را با عبارت همهی گزینهها روی میز است تهدید میکرد حامد زمانی با ترانه گزینههای روی میز پاسخ اوباما را داد.
یکی دیگر از حوزههایی که در همان حال و هوای مبارزه با آمریکا حامد زمانی به آن پرداخت انرژی هستهای بود. در شرایطی که مذاکره کنندگان کشور به دنبال تقدیم صنعت هستهای کشور بودند، حامد زمانی هزینههایی که بابت این صنعت داده شده بود را برمیشمرد که موسیقی فرودو نمونهای از آن است. «فردو اتحاد فرد فرد ماست در مسیر روشن یگانگی» بخشی از آن است.
همچنین حامد زمانی در شرایطی که کشور با بحران فتنه 88 دچار بود، در پاسخ به فتنهگران موسیقیهایی نظیر 9 دی، نحن صامدون، فرمانده، عمار داره این خاک و قلادههای طلا خوانده بود که در آن شرایط بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. «و خدا هست و هر آن چیز که از وی باقیست، فتنه خاموش شد اما نهم دی باقیست»
حامد زمانی به حوزهی موسیقی مذهبی هم ورود موفقی داشت و آثار متعددی در این زمینه تولید کرد. امام رضای 1 و 2، ماه روی نیزهها، بیبی بیحرم با مضامین مذهبی درآمیخته شده بود و در رثای ائمه اطهار سروده شده بود. حامد زمانی در برخی از این آثار پای عبدالرضا هلالی را نیز به موسیقیهای خود باز کرد و کارهای مشترکی در این حوزه تولید کردند که شاید اولین حضور مداحان در زمینه موسیقی به شمار میرود. «کبوترم هوایی شدم، ببین عجب گدایی شدم، دعای مادر بوده که، منم امام رضایی شدم» مطلع موسیقی امام رضا یک بود که به طور مشترک حامد زمانی و عبدالرضا هلالی آن را اجرا کردند.
- حامد زمانی حالا پس از گذشت 8 سال موسیقی جدیدی با نام «میکشونی» را به مناسبت شهادت امام رضا (ع) منتشر کرده است که یادآور همان حامد زمانی گذشته است. «من هنوزم همینجام» ترجیعبند ترانهی اوست. حامد زمانی هشت سالی را سکوت کرده بود که اتفاقات مهمی برای ایران رقم خورد. اتفاقاتی که در هر کدام جای خالی او احساس میشد. از شهادت حاج قاسم تا جنگ دوازده روزه میتوانست با موسیقیهای به هنگام او آلام مردم ایران را تسکین دهد و پاسخی بر همان آمریکایی دهد که مرگ بر آمریکا 1 و 2 را پیشتر از آن خوانده بود. میتوانست زمانی که طوفان الاقصی بر اسرائیل شعله میکشید قدس 2 را بخواند همان گونه که در موسیقی قدس خود چنین گفته بود که « اینک فلسطین فوجی از آتش اینک فلسطین موجی از خونست، سرشار از رویای آزادی،از لاله های سرخ گلگونست.» میتوانست در زمانی که به فردو حمله شد، فردو 2 را بخواند. البته هنوز هم دیر نیست. در این مدت افراد دیگری علم را برداشته بودند و حالا او هم بازگشته است. در مقابل دشمن باید همه بایستند. همه مردم ایران، «ایستادهایم».