معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی کشور در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد رشد داشته است، گفت: استراتژی اصلی وزارت صمت مبنی بر توسعه صادرات و هدفگذاری این وزارتخانه، دستیابی به صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری در افق برنامه تعیین شده است.به گزارش ایرنا، ابراهیم شیخ روز پنجشنبه در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی، با اشاره به روند رشد تولید در صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، اگرچه میزان رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل اندکی کاهش یافته، اما در همین دوره شاهد رشد حدود چهار درصدی صادرات در این صنعت بودهایم.وی راهبرد اصلی وزارت صمت را توسعه صادرات در این حوزه دانست و افزود: برنامهریزی ما برای دستیابی به صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری است، در کنار آن، تولید کالاهای کممصرف از نظر انرژی مانند مدلهای +A و ++A نیز از اهداف اصلی است تا هم مصرف انرژی کشور کاهش یابد و هم محصولات ایرانی در بازارهای جهانی رقابتپذیرتر شوند.معاون صنایع وزارت صمت با اشاره به تولید بیش از ۲۲ میلیون قطعه کالای لوازم خانگی در کشور تصریح کرد: حدود ۲ تا ۳ میلیون قطعه نیز از کشورهای مختلف وارد کشور شده است، برنامه وزارت صمت این است که قانون مرزنشینی بهگونهای اصلاح شود که تمرکز آن بر واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی و نه واردات کالای ساختهشده مشابه تولیدات داخلی باشد.شیخ تاکید کرد: ورود کالاهای ساخته شده با عوارض پایین، به تولید داخل آسیب میزند، بنابراین تلاش داریم قانون مرزنشینی را در راستای حمایت از تولید داخلی به کار بگیریم.وی درباره قیمت بالای برخی محصولات ایرانی، اظهار کرد: قیمت لوازم خانگی تولید داخل نسبت به نمونههای مشابه خارجی پایینتر است و طبق ارزیابیها بیش از ۸۰ درصد مشتریان از کیفیت و عملکرد این محصولات رضایت دارند، سیاست صنعتی کشور باید به سمتی حرکت کند که علاوه بر حفظ کیفیت، صادرات و رقابتپذیری نیز افزایش یابد.معاون صنایع وزارت صمت ادامه داد: در حال حاضر بازار داخلی لوازم خانگی بسیار رقابتی است و بیش از ۲۰۰ شرکت فعال و بزرگ در نمایشگاه بینالمللی حضور دارند، همین رقابت موجب افزایش عمق داخلیسازی از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد شده است.شیخ در ادامه درباره طرح اصلاح قانون مرزنشینی و موضوع کولبری گفت: درخواست ما این است که قانون مرزنشینی به سمت واردات قطعات، تجهیزات و مواد مورد نیاز صنایع سوق داده شود تا به رشد تولید کمک کند.

