مهلت نامنویسی بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر تا دوم مهر تمدید شد
فرصت نامنویسی برای بیمه درمان تکمیلی ویژه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت که پیش از این تا ۲۸ شهریور اعلام شده بود، تا روز چهارشنبه دوم مهرماه ۱۴۰۴ تمدید شه است.به گزارش روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، این فرصت به منظور فراهمکردن امکان نامنویسی برای آن دسته از اعضایی که تاکنون موفق به ثبتنام نشدهاند، ایجاد شده است.پیشتر زمان نامنویسی تا ۲۸ شهریور تعیین شده بود، اما با توجه به استقبال اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و درخواستهای مکرر اعضا، این مهلت تا دوم مهرماه تمدید شد.اعضا میتوانند برای تکمیل فرآیند ثبتنام و بهرهمندی از خدمات بیمه تکمیلی، از طریق پیام رسان اختصاصی صندوق به نشانی honarcredit.ir/app و یا سایت صندوق به نشانی profile.honarcredit.ir اقدام کنند.بر این اساس، متقاضیان قادر خواهند بود با انتخاب یکی از طرحهای «امید»، «آرامش» یا «رفاه»، افراد تحت تکفل خود را نیز در همان طرح ثبت نام کنند.این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و ارائه خدمات بیمهای تنها به اعضای صندوق هنر امکانپذیر است.گفتنی است قرارداد بیمه تکمیلی صندوق از اول مهر ۱۴۰۴ آغاز و تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ با همکاری بیمه آسیا ادامه خواهد داشت.
خطای انسانی عامل ۸۶ درصد تصادفات جادهای
سخنگوی فراجا در روزهای پایانی تابستان بر هوشیاری و توجه رانندگان در مسافرتها تاکید کرد و گفت: شهریور ماه با اختصاص ۳۵ درصد از سهم کل سفرهای تابستانی، بیشترین نرخ سفرهای جادهای را به خود اختصاص داده است.سردار سعید منتظر المهدی اظهار کرد: ۸۶ درصد از کل تصادفات منجر به فوت و جرح، ریشه در خطای انسانی دارد که ۴۴ درصد از این خطاهای انسانی، صرفاً به دلیل عدم توجه به جلو رخ میدهد. در این میان ۶۳ درصد از تصادفات فوتی و جرحی در پنج ماه گذشته، مربوط به خودروهای سواری و ۲۵ درصد از تصادفات به موتورسیکلتها اختصاص دارد.وی ادامه داد: این آمارها نشان میدهند که تفاوتی در استفاده از وسیله نقلیه وجود نداشته و ایمنی، حرف اول را میزند. رعایت اصول رانندگیِ صحیح برای همه کاربران جاده اعم از رانندگان خودرو، موتورسیکلت و حتی مراقبت عابران پیاده، حیاتی است.وی خاطرنشان کرد: اما در کنار اخبار ناخوشایند، نکاتِ امیدبخشی هم وجود دارد. با رعایتِ بیشترِ قوانین و مقررات توسط رانندگان تا اواسط شهریور شاهد کاهش ۲۵ درصدی تعداد مصدومان و کاهش ۱۶ درصدی جانباختگان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بودهایم و این نشان میدهد که پایبندی به قوانین اثرات مثبتی در کاهش جانباختگان جادهای داشته و با جمعیسازیِ فرهنگ ترافیک میتوانیم این روند را بهبود ببخشیم.
۱۷۰ فوتی موتورسواران در نیمه اول سال
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با ابراز نگرانی از روند افزایشی حوادث، موتورسواران را بیشترین قربانیان تصادفات در پایتخت معرفی کرد و گفت: آمار تصادفات فوتی موتورسواران در پایتخت در نیمه اول سال ۱۴۰۴ به ۱۷۰ نفر رسیده است.سرهنگ فیروز کشیر با اشاره به آمار نگرانکننده تصادفات موتورسیکلتسواران در پایتخت، در ۶ ماهه نخست سال جاری اظهار کرد: ۱۷۰ نفر از موتورسواران در اثر تصادفات جان خود را از دست دادهاند، موتورسیکلتسواران ۴۷ درصد از کل فوتیهای ناشی از تصادفات رانندگی در تهران را به خود اختصاص دادهاند که این آمار بسیار هشداردهنده است.سرهنگ کشیر با اشاره به آمار تصادفات در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ اضافه کرد: در این بازه زمانی، ۱۳۴ نفر از موتورسیکلتسواران در اثر تصادفات جان باختند که این رقم معادل ۴۲ درصد از کل فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی در پایتخت است.معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به آمار سالانه تصادفات فوتی در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در مجموع، ۲۷۴ نفر موتورسوار در تهران جان خود را براثر تصادفات از دست دادهاند که این رقم ۴۴ درصد از کل فوتیهای تصادفات رانندگی در پایتخت را شامل میشود.سرهنگ کشیر افزود: موتورسیکلت وسیلهای ناایمن است و موتورسواران بیش از سایر کاربران ترافیک در معرض خطر هستند.وی با تاکید بر استفاده از کلاه ایمنی برای راننده و ترکنشین افزود: ۸۰ درصد فوتیهای موتورسواران در پایتخت ناشی از ضربه به سر است، همچنین با آغاز نیمه دوم سال و بارشهای فصلی، لغزندگی معابر خطر تصادف را افزایش میدهد.معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، از پدرانی که فرزندان خود را با موتورسیکلت به مدرسه میبرند خواست تا ضمن رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی، حتما از کلاه ایمنی برای خود و فرزندشان استفاده کنند.
چرا تاکسیهای برقی وارداتی در پارکینگها خاک میخورد؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از اجرای طرح واردات تاکسیهای برقی گفت: انتخاب غلط خودروها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت را به بنبست کشانده و هزاران خودروی وارداتی ماههاست در پارکینگها خاک میخورد.ناصر امانی اظهار کرد: قرار بود تا پایان امسال ۴۰ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و با خودروهای نو جایگزین شوند اما حتی ۱۰ تا ۲۰ درصد این هدف محقق نشده است، البته در عوض هزاران خودروی جدید شاسیبلند و بسیار گرانقیمت وارد کشور شده که رانندگان توان خرید پرداخت اقساط یا ارایه تضامین بانکی این خودروها را ندارند.این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از ابتدا مخالف این طرح بودیم، در همان نامه چهار امضایی، تاکید کردیم که انتخاب نوع خودرو بسیار مهم است اما توجهی به این موضوع نشد.وی افزود: طبق گفته مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، در حال حاضر از هزاران دستگاه خودروی وارداتی پس از گذشت مدتها هنوز هیچ استفادهای نشده و تنها ۱۰۰ راننده توان خرید این خودروها را داشته و برای خرید آنها اقدام کردهاند که همان تعداد راننده هم نتوانستند تضامین لازم ارائه دهند.امانی در پاسخ به این سوال که شنیده میشود شهرداری تهران قرار است مشکل ضمانت رانندگان تاکسی را حل و فصل کند، گفت: این کار خلاف آشکار قانون است.وی با تاکید براینکه واردات و واگذاری خودرو اصلا وظیفه شهرداری نیست و باید توسط بخش خصوصی انجام شود، اظهار کرد: تجربههای گذشته نشان داده است که بخش خصوصی میتواند سریع و اقتصادی در این عرصه عمل کند و در پیچ و خم بروکراسی اداری معطل نمیماند.عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: وقتی رانندگان قادر به خرید این نوع خودروها نیستند، ناچارند با همان تاکسیهای فرسوده در سطح شهر فعالیت داشته باشند و نتیجه این است که تهران همچنان با آلودگی شدید هوا دست و پنجه نرم میکند، در حالی که هزینههای سنگینی صرف واردات خودروهای ناکارآمد شده است.
زاکانی: احداث زبالهسوز تهران در مراحل پایانی است
شهردار تهران گفت: بررسیهای کارشناسی برای احداث زبالهسوز در پایتخت در مراحل پایانی است و تصمیمگیری نهایی طی یک تا دو هفته آینده اتخاذ خواهد شد.علیرضا زاکانی روز پنجشنبه در پنجاه و پنجمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند اظهار کرد: در برخی شهرهای جهان زبالهسوزها در دل باغستانهای شهری نصب شده و آلایندگی آنها نصف استانداردهای اروپاست، شرکتی که قرار است در تهران سرمایهگذاری کند نیز با تولید بیش از هزار زبالهسوز به فناوری رسیده که معتقد است با هزینه کمتر توان رقابت با استانداردهای اروپا را دارد.وی تاکید کرد: زبالهها به سه دسته باارزش، نسبتا باارزش و بیارزش تقسیم می شوند، در جهان ابتدا زبالههای باارزش تفکیک شده و سپس برای تولید انرژی سوزانده میشوند. این فرآیند خروجی حرارتی قابل توجهی دارد که در تولید انرژی نقش مهمی ایفا میکند.زاکانی در ادامه اضافه کرد: ظرفیت ۶ خط هزار تنی زبالهسوز برای تهران طراحی شده که ظرفیت هر یک از آنها به ۲ هزار تُن قابل افزایش است البته آثار زیست محیطی این پروژهها در محیط شهری قابل مشاهده خواهد بود و میتوان آنها را به بهترین نحو اجرا کرد.وی با بیان اینکه دریافت یک درصد انرژی از زبالهسوزها عدد بزرگی در سبد انرژی کشور محسوب میشود و کاربردهای فراوانی دارد، افزود: سهم کمپوست در دنیا از روشهای سنتی بیشتر شده زیرا نیازی به فناوریهای پیچیده ندارد. از سال ۱۳۹۳ تولید داخلی کمپوست آغاز شده و اکنون برای مصرف داخلی نیز تولید میشود.زاکانی یادآور شد: بستهای برای تفکیک زباله در منزل طراحی شده که از طریق مراجعه مردم و مجموعههای واسط اجرا میشود، تفکیک اولیه در این مراکز انجام شده و سپس به مسیر اصلی تفکیک منتقل خواهد شد.شهردار تهران خاطرنشان کرد: تصمیم نهایی ممکن است طی یک یا دو هفته آینده اتخاذ شود، اما نیازمند بررسیهای دقیق کارشناسی، ارائه اسناد و نمونهبرداری معتبر است. ما آمادهایم تا پاسخهای مستند ارائه کنیم و مسیر درستی برای حل مشکلات پسماند شهری انتخاب کنیم.به گفته وی، ما انتخابی جزء مسیر درست نداریم. اگر بخواهیم مسیر اشتباه را ادامه دهیم، هم هزینههای مالی سنگینی تحمیل میشود و هم آسیبهای زیستمحیطی جدی به بار خواهد آمد. بنابراین باید انتخابی آگاهانه و مبتنی بر تجربه و دانش داشته باشیم.
نظارتی بر خدمات آرایشگاههای فاقد تابلو و در محیطهای مسکونی نیست
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره فعالیت آرایشگاههای فاقد تابلو، یا آرایشگاهی در محیطهای مسکونی و پنهانی هشدار داد و از شهروندان خواست از دریافت خدمات در چنین مراکزی خودداری کنند.محسن فرهادی درباره نظارت وزارت بهداشت بر اماکنی مانند آرایشگاههای مردانه و زنانه، سالنهای تتو و ارائه خدمات زیبایی تاکید کرد: در برخی از خدمات ارائه شده به ویژه در آرایشگاههای زنانه، شاهد فعالیتهای غیرمجاز هستیم، بخشی از این خدمات، دخالت در امور پزشکی محسوب میشوند و آن دسته که دخالت پزشکی نیستند نیز اغلب بدون رعایت اصول بهداشت فردی و بهداشت محیط انجام میگیرند.وی افزود: شرایط در قسمت مردانه به نسبت بهتر است، عمدتاً به این دلیل که اغلب این آرایشگاهها در پشت ویترین و در دسترس هستند و ما میتوانیم نظارت مستقیم و دسترسی داشته باشیم، اما در مقابل، تعداد زیادی از آرایشگاههای زنانه که اکنون تحت عنوان سالنهای زیبایی فعالیت میکنند، در محیطهای مسکونی یا فضاهای دور از دید مستقر شدهاند.فرهادی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای ساماندهی این مراکز گفت: هماهنگیهای لازم را با اتحادیههای مربوطه و از طریق هیئت مقرراتزدایی انجام دادهایم تا پروانه این کسب و کارها ساماندهی شود و بازرسی از آنها به طور مستمر در جریان است.