دهه هشتادی‌ها در قاب رسانه ملی

مجموعه مستند «زنگ امید» که به‌تازگی با آغاز سال تحصیلی جدید از شبکه یک سیما پخش شده، در قالب پنج قسمت، به روایت زندگی دانش‌آموزان نخبه ایرانی می‌پردازد. این برنامه که از شنبه تا چهارشنبه در ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن می‌رود، بر نوجوانان متولد دهه ۸۰ تمرکز دارد و تلاش می‌کند تا مسیر تلاش، پشتکار و موفقیت آن‌ها را در حوزه‌های علمی مانند هوش مصنوعی، الکترونیک و زیست‌شناسی، و گاه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، به تصویر بکشد. سوژه‌های برنامه از شهرها و روستاهای مختلف کشور، از جمله یزد، شیراز، زنجان و پیشوا انتخاب شده‌اند و روایت‌ها عمدتاً از زبان خود این نوجوانان بیان می‌شود، با تأکید بر غلبه بر موانع و محدودیت‌های موجود در مناطق دور از پایتخت.
هرچند هدف اصلی برنامه الگوسازی برای مخاطبان نوجوان و خانواده‌هاست و سعی دارد با نمایش داستان‌های واقعی، انگیزه‌بخشی کند، اما در برخی بخش‌ها، روایت‌ها بیش از حد بر جنبه‌های موفقیت‌آمیز تمرکز کرده و کمتر به عمق چالش‌های روزمره یا پیچیدگی‌های اجتماعی این افراد ورود می‌کند. برای نمونه، در یکی از قسمت‌ها، داستان زهرا مرادی، دانش‌آموز نخبه از زنجان، به تصویر کشیده شده که نشان‌دهنده تلاش‌های فردی در برابر محدودیت‌های محلی است، اما برنامه کمتر به زمینه‌های گسترده‌تر اجتماعی یا اقتصادی که ممکن است بر چنین موفقیت‌هایی تأثیرگذار باشد، می‌پردازد. فرآیند تولید نیز، بنا به گزارش‌ها، با دشواری‌هایی همراه بوده؛ از پژوهش گسترده و سفرهای متعدد به استان‌ها گرفته تا هماهنگی با سوژه‌های پرمشغله که اغلب فرصت محدودی برای ضبط داشتند. انتخاب سوژه‌ها از طریق استعلام از ادارات آموزش‌وپرورش و تأکید بر تنوع جغرافیایی، تلاشی برای فراگیری روایت‌هاست، اما این رویکرد گاهی با حساسیت‌های بالا در مورد نخبگان نوجوان همراه بوده و ممکن است منجر به انتخاب‌هایی شود که بیش از حد ایده‌آل‌گرایانه به نظر برسند.
در مجموع، «زنگ امید» گامی در جهت پر کردن خلأ تولیدات تلویزیونی ویژه نوجوانان محسوب می‌شود، جایی که برنامه‌های مرتبط با این گروه سنی همچنان اندک هستند. با این حال، برای تأثیرگذاری پایدارتر، شاید لازم باشد در فصل‌های بعدی به جنبه‌های متنوع‌تر زندگی نوجوانان، مانند چالش‌های روانی یا نقش عوامل خارجی در موفقیت، توجه بیشتری شود تا روایت‌ها واقعی‌تر و جامع‌تر جلوه کنند. این برنامه، که بازخوردهای اولیه‌ای از سوژه‌ها دریافت کرده مبنی بر احساس دیده‌شدن، می‌تواند نقطه شروعی برای بحث‌های گسترده‌تر در رسانه‌ها باشد، اما هنوز راهی برای تکامل دارد.

مقالات مرتبط

داستان جنگ؛ کودکان بیشتر از آنکه بخوانند با آن روبرو می‌شوند

«آیا کودکان باید درباره‌ی جنگ بدانند؟» این سوالی است که در ایام…

19 مهر 1404

یوز؛ از آمریکا تا ایران

انیمیشن یوز این روزها در حال اکران است و از دوم مهر…

ایران فردا از نوجوان امروز چه می‌خواهد؟

همه از ایران قوی و سربلند حرف می‌زنند. اما آیا تا به…

دیدگاهتان را بنویسید