صفحه اصلی > اجتماعی و علمی و یادداشت : راهکار مدیریت آب در دولت سایه استفاده ی صحیح از انواع منابع آب

راهکار مدیریت آب در دولت سایه استفاده ی صحیح از انواع منابع آب

   کشور ما دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و میزان نزولات جوی آن کمتر از 30 درصد متوسط جهانی است. چالش کم‌آبی و بحران آب موضوع جدیدی نیست چون این سرزمین نه تنها هیچ‌گاه اقلیم مرطوب و حاره‌ای به خود ندیده‌، بلکه دوره‌های خشک‌سالی به‌مراتب شدیدتر از سالهای اخیر داشته که آن را مدیریت نموده¬ است. راهکارها و فناوری¬هایی همچون قنوات که نیاکان ما در گذشته برای مدیریت آب به کار گرفته-اند، گواه همین موضوع است. فهم درست از مسئله بسیار اهمیت دارد و اثر خود را در تصمیم¬گیری¬ها و راهبردهایی که اتخاذ می¬نماییم، نمایان می-سازد؛ اینکه گفتمان ما «مقابله با خشکسالی» باشد یا «استفاده¬ی صحیح از انواع منابع آب» دو نگاه کاملاً متفاوت است و طبیعتاً سیاست¬گذاری¬ها و برنامه¬های هر یک با دیگری کاملاً متفاوت است. آنچه امروز در موضوع آب گفت و شنود می¬شود، از جنس «مقابله با خشکسالی» است و این گفتمان درستی نیست و نتایج سیاستگذاری¬ها و برنامه¬ریزی¬ها با این رویکرد، تصویر درستی از آینده¬ی کشور برای ما تداعی نمی¬کند.
  استفاده¬ی صحیح از انواع منابع آب :
اصل اول:  می¬دانیم در خشکسالی، تعادل بین منابع و مصارف آب بهم خورده است فلذا باید با افزایش منابع آبی و یا کاهش مصارف آبی، این تعادل را مدیریت کنیم.
اصل دوم: آب و مدیریت آن، یک فرآیند است. آب موضوعی فرابخشی و فرادستگاهی است و نقش¬ها و مسئولیت¬ها در آن تنها معطوف به یک یا چند دستگاه نیست. همه در این فرآیند نقش و مسئولیت دارند که می¬توان آن را از نگاه مردم و از نگاه دولت دسته¬بندی نمود.
اصل سوم: موضوع خشکسالی و کم¬آبی در یک پهنه¬ی جغرافیایی رخ می¬دهد. هر بخش از این پهنه¬ی مورد نظر دارای یک ظرفیت آبی منحصر به خود و از طرفی دارای یک ترکیبی از مصارف متناسب با شرایط خود است. با این رویکرد نمی¬توان و نباید یک نسخه¬ی واحد برای مدیریت  خشکسالی و کم¬آبی در کل پهنه¬ی جغرافیایی کشور صادر نمود.
اصل چهارم: منابع آب جزء اصلی¬ترین منابع در ایجاد صنایع مختلف است فلذا آب باید در حد و اندازه¬ی خود در تحلیل¬های اقتصادی و فنی در فرآیندهای امکانسنجی و تصمیم گیری نقش داشته باشد. ارزش اقتصادی آب و قیمت آن، منطقه به منطقه متفاوت است و آنگاه که با نسبت واقعی در محاسبات تحلیلی لحاظ شود، می¬تواند منجر به شکل¬گیری یا صرف نظر از ایجاد یک صنعت در یک منطقه شود. آگاهی از ظرفیت آبی مناطق مختلف و برنامه¬ریزی توسعه بر اساس ظرفیت آبی مناطق یک راهبرد اساسی در نظام مدیریت کشور محسوب می¬شود.
اصل پنجم: موضوع خشکسالی وکم¬آبی یک شبه ایجاد نشده است فلذا مدیریت آن راه¬حل یک شبه ندارد. مجموعه¬ای از عوامل طبیعی و غیرطبیعی با هم و در طول زمان منجر به پدیده¬ی کم¬آبی می¬شوند. در مدیریت خشکسالی و کم¬آبی نیز ضرورت دارد مجموعه¬ای از اقدامات در طول زمان و با هماهنگی هم، برنامه¬ریزی و اجرایی شوند.
اصل ششم: در مدیریت آب در کشور، فاقد رویکرد راهبردی هستیم و تدوین یک سند جامع ضرورت دارد و از طرفی کشور از نبود یک متولی مشخص و مقتدر در موضوع آب رنج می¬برد و این ناهم¬آهنگی دستگاه¬ها، کشور را در مسیر درستی هدایت نمی¬کند.
اصل هفتم: مشکلات و تنش¬های روزانه در موضوع آب نباید ما را از توسعه فناوری¬های نوین در عرصه آب غافل کند چراکه آینده و موفقیت کشور در گرو توجه و پرداختن به آنهاست. ایده¬های فناورانه در حوزه¬ی آب تا زمانی که از نظر کارشناسی رد یا تأیید نشده باشند، نباید یکدیگر را نفی نمایند و شرایط باید برای بررسی همه¬ی آنها فراهم باشد.
      نظام مسائل آب در کشور ما همواره پیچیده بوده و کارشناسان موافق و مخالف در مورد رد و تأیید آنها کمتر به اجماع می¬رسند، اما در این بین، مسائل اولویت داری وجود دارند که نظر مخالفی در بین کارشناسان و صاحب¬نظران حوزه¬ی آب در مورد آنها وجود ندارد و عموماً همه¬ی گروه¬های فعال و کارشناسی در کشور بر ضرورت اقدام برای آنها هم¬نظر هستند. این بخش از نظام مسایل اهمیت بالایی دارند و برای پرداختن به آنها نباید تعلل کرد و زمان طلایی پیش رو نباید صرف احصاء دوباره نظام مسائل شود فلذا می¬توانیم مستقیماً به راهکارها، تصمیم¬گیری و اقدام برای این بخش از مسائل بپردازیم. برای فهم درست از مسائل و راهبرد نگاری، آنها را در سه موضوع کلان شامل منابع آب، مصارف آب و حکمرانی آب دسته بندی  و اولویت بندی نموده¬ایم و ضروریست تا با همراهی و هم¬آهنگی کامل دولت و مردم اقدامات اجرایی برای آنها با قید فوریت در دستور کار قرار گیرند.
    به منظور اقدام مؤثر در راستای کارویژه¬های فوق و با عنایت به اصول دوم و سوم که اعلام شد، پیشنهاد می¬شود در هر استان قرارگاه آب با حضور همه مدیران دستگاه¬های اجرایی مربوط، استاندار، دادستان، نماینده یا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دو نفر از چهره¬های مردمی و معتمد در استان که در قرارگاه دارای کرسی و حق رأی هستند، زیر نظر معاون اول رئیس محترم جمهور یا شخص رئیس محترم جمهور تشکیل گردد. این قرارگاه¬ها در اولین اقدام، نیاز دقیق آبی استان خود را به تفکیک مصارف، و ظرفیت دقیق آبی استان خود را به تفکیک انواع آن شناسایی و مدون می¬نمایند. سپس با تطبیق مقادیر نیاز آبی و ظرفیت آبی، نسبت به روش تأمین و تخصیص آب برای هر نوع مصرف از محل کدام ظرفیت  آبی به صورت محلی تصمیم گیری نموده و اقدام خواهد کرد. در این اقدام، برای هر منطقه از استان با رویکرد کمترین هزینه¬ی دسترسی و بیشترین پایداری آبی تصمیم گیری صورت خواهد پذیرفت. معاون عمرانی استاندار با پایش میدانی و گزارشهای مردمی، روند رو به بهبود وضعیت آبی در استان را رصد نموده و کاستی¬ها و پیشنهادهای اعلامی از سوی مردم را در قرارگاه آب استانی گزارش نموده و پیگیری خواهدکرد.
طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
مقالات مرتبط

حقیقت کشی برای نسل کشی

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه مردم غزه پس از ۷ اکتبر…

13 شهریور 1404

مکانیسم ماشه از وارونه‌گویی دیروز تا طلب کاری امروز

یکی از مهمترین جلوه‌های خودبیگانگی روشنفکرانه در ایران معاصر، پذیرش بی‌چون ‌وچرای…

13 شهریور 1404

زنگ خطر برای مدارس دولتی

نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۴ مانند یک آشکارساز قدرتمند عمل کرده و…

13 شهریور 1404

دیدگاهتان را بنویسید