تورم به عنوان مسالهی قدیمی اقتصاد کشور این روزها بیش از پیش در حال آسیب زدن به سرمایهی اجتماعی است.
القا حس ناامیدی و کلافگی بخش قابل اعتنایی از مردم با این پرسش بیجواب که «وضعیت فعلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟» اگر با راهکار مناسبی مواجه نشود میتواند تبعات جبرانناپذیری داشته باشد.
در این شرایط ضروری است حرکتهای عمومی ملموسی با پیوست رسانهای از نقطهای در کشور، حول راهکارهایی که تا کنون مورد اجماع کارشناسان بوده، بستر قانونی آن فراهم شده و توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید شده، آغاز شود.
یک شکل این حرکات میتواند کمپینهای رسانهای و میدانی ضد تورم باشد که در آن امکان نقشآفرینی عمومی برای همهی مردم و همچنین حمایت یا ابراز مخالفت فراهم باشد.
برای مثال، کمپینهایی که اهدافی نظیر انحلال بانکهای تورمزا، تسهیل ساخت مسکن ذیل طرح نهضت ملی، گسترش تعاونیهای سرمایهگذاری خرد برای تولید و… را پیگیری نماید.
همچنین ویژگی دیگر این کمپینها باید برقراری مواسات و خدمترسانیهای موردی و اقدامات حمایتی در سطح محلی باشد.
تلاش برای بسیج همگانی نیروها، ارادهها، انگیزهها، منابع مالی و… برای مقابله با تورم در نقاط مشخص و متمرکز قابل ارزیابی در کوتاهمدت، وضعیت صحنه را بسیار تغییر خواهد داد.
این کمپینها میتوانند دو پیامد مهم و موثر داشته باشند.
نخست تبدیل عناصر گلهمند به عناصر امیدوار و به تبع آن ایجاد تحرک در جامعه و دیگری، کمک به پیدا کردن جایگاه هر فرد در این میدان اولویتدار.

