٨ هزار اتوبوس کم داریم

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسی را با اولویت در دستور کار داریم و برای بخش اتوبوسی تفاهم‌نامه‌ای با ۵ تولیدکننده داخلی برای ساخت و تولید ١٢۵٠ دستگاه اتوبوس در مدت زمان یک سال منعقد کرده‌ایم که برای اجرای این پروژه ١۵ همت تسهیلات باید تامین شود و ارز این میزان تولیدات هم به سختی تامین شده و این یک اقدام بسیار مهمی است.به گزارش ایلنا، رضا اکبری، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل اظهار داشت: براساس قوانین بالادستی و ماموریت‌های سازمانی ٣٠ شاخص عملکردی را برعهده داریم و اجرای این ٣٠ شاخص را هر سال برنامه ریزی می‌کنیم.وی با اشاره به وضعیت در ٣٠ شاخص از شهریور ماه ١۴٠٣ تا آبان ماه امسال، گفت: ٣هزار ٨۴٨ کیلومتر احداث راه‌های روستایی، اصلاح ٩٧٩ نقطه حادثه‌خیز، جابه‌جایی ٨١٣ میلیون تن کالا، جابه جایی ١٨٧ میلیون نفر مسافر، ترانزیت ٢٠ میلیون و ۶٠٠ هزار تن کالا ، ساخت ٧۶ مجتمع جدید بین راهی از جمله اقدامات سازمان در دولت چهاردهم بوده است.معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به عملکرد سازمان راهداری در ٨ ماه گذشته ادامه داد: در ٨ ماه گذشته روشنایی ١٢۵ کیلومتر در جاده‌های کشور انجام شده، همچنین ١۶ میلیون تن کالای اساسی جابه‌جا شده و ترانزیت کالا به ١١ میلیون تن رسیده‌است. اکبری با بیان اینکه نوسازی ناوگان ماشین آلات راهداری در اولویت سازمان قرار دارد، افزود: ١٢٠٠ دستگاه ماشین آلات سنگین باید نوسازی شود که نوسازی ٨٠٠ دستگاه انجام شده است. وی گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسی را با اولویت در دستور کار داریم و برای بخش اتوبوسی تفاهم‌نامه‌ای با ۵ تولیدکننده داخلی برای ساخت و تولید ١٢۵٠ دستگاه اتوبوس در مدت زمان یک سال منعقد کرده‌ایم که برای اجرای این پروژه ١۵ همت تسهیلات باید تامین شود و ارز این میزان تولیدات هم به سختی تامین شده و این یک اقدام بسیار مهمی است. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه حدود ٧ الی ٨ هزار اتوبوس کمبود داریم، تاکید کرد: ٢٠ سال است که این شرکت‌های داخلی، تولیداتی نداشتند و این چرخه را راه می‌اندازیم. البته علاوه بر ١٢۵٠ اتوبوس داخلی ٢ هزار اتوبوس هم وارداتی خواهد بود هر چند که واردات اتوبوس هم کار سختی است. اکبری با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل باری اظهار داشت: در تولیدات داخلی کامیون باری وضعیت بد نیست و ٢۵ هزار کامیون در کشور تولید شده و می‌تواند به نوسازی کمک کند اما چندین قانون در کشور وجود دارد که باعث شده عده ای به دنبال واردات رفتند.معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مهمترین چالش و مانع ِ نوسازی ناوگان، از رده خارج کردن کامیون های فرسوده است و باید بتوانیم ناوگان فرسوده را از چرخه خارج کنیم اما متاسفانه فعلا قانونی در این باره وجود ندارد اما یک ماه آینده آیین نامه‌ای در این باره ابلاغ خواهد شد. وی تاکید کرد: طبق قانون برنامه هفتم در بخش ناوگان باری و اتوبوسی باید ١١٠ هزار نوسازی شود.وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل توقف ٨ روزه کامیون‌های ایرانی در پایانه مرزی دوغارون برای ورود به خاک افغانستان در هر عبور اظهار داشت: پایانه دوغارون از پر ترددترین پایانه‌های مرزی کشور محسوب می‌شود، به طوریکه در ٨ ماه اول امسال ٢.۴ میلیون تن ترانزیت از پایانه انجام شد.وی ادامه داد: اگر بخواهیم تردد کامیون‌ها بدون توقف انجام شود باید میزان تردد در روز به ٢ هزار کامیون برسد اما در حال حاضر میزان تردد کامیون‌ها ١٢٠٠ دستگاه در روز است و با این میزان تردد یک هفته خواب کامیون صورت می‌گیرد اما برای تسهیل تردد کامیون ها بین دو کشور باید گیت های ورودی و خروجی مرز اصلاح شود و همچنین نواقصی در جاده های منتهی به مرز در هر دو کشور وجود دارد که باید این نواقص هم اصلاح شوند.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نشست طرفین برای اصلاح این موارد، گفت: در طرف ایران این نواقص در حال برطرف شدن است و ٨٠ درصد طرح جامع پایانه دوغارون را انجام دادیم و از دیگر اقدامات باید افزایش ساعات پایانه های مرزی انجام شود که در طرف ایران ساعت کار ٢۴ ساعتها شده است. وی افزود: با اجرای تمام این اقدامات در تلاش هستیم توقف کامیون در مرز دوغارون را به حداقل برسانیم. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره ارز مورد نیاز واردات اتوبوس و کامیون تاکید کرد: میزان ارز واردات هر اتوبوس و کامیون بر اساس برند آن متفاوت است اما ارز مورد نیاز برای واردات هر دستگاه اتوبوس چیزی حدود ١۵٠ تا ٢٠٠٠ دلار است که طبق قانون باید ٢ هزار دستگاه اتوبوس وارد کشور شود و تامین ارز آن جزو تکالیف بانک مرکزی و وزارت صمت است. اکبری همچنین درباره میزان قاچاق سوخت و گازوییل از طریق حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: ۴٢ میلیون لیتر گازوییل روزانه حمل و نقل جاده‌ای است با سامانه‌های موجود ٩٨ درصد این میزان تردد و مصرف سوخت تحت پوشش نظارت ما است. وی ادامه داد: با ۴ سامانه صحت بارنامه‌ها و پیمایش‌ها را کنترل می‌کنیم اما آنچه که در حمل و نقل ممکن است قاچاق باشد تردد با بارنامه های صوری است که این تخلف هم به حداقل رسیده و کمتر از یک درصد بوده‌است. البته بارنامه‌های صوری هم از سازمان راهداری تشخیص داده شده‌است.

مقالات مرتبط

از آخرین وضعیت پرونده قتل الهه حسین‌نژاد تا برخورد با جاسوسان رژیم صهیونیستی

گروه اجتماعی: سخنگوی قوه قضاییه درباره پیگیری حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در…

خبر

چند هشدار سلامتی برای افراد بالای ۵۰ سال پس از ۵۰ سالگی…

اخلاق

شرح صحیفه سجادیه دعای سی و هفتم (۸۸۹) حجت الاسلام والمسلمین موسوی…

دیدگاهتان را بنویسید