مشهد سمیرا رحمتی -معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی و قانون درامد پایدار ، شهرداری سعی کرده است برای برون رفت از این وضعیت به سمت درامدهای پایدار برود. علی قناویزچی در نشست خبری برگزار شد، گفت: زمانی که شهرداری طرحهایی را ارائه میکند، بهخصوص در زمینه ساخت و ساز و عوارض یا موضوعات مشابه، ممکن است اولین ذهنیت این باشد که شهرداری دنبال درآمد است؛ اما باید تأکید کنم که هدف اصلی این طرح ها ، قطعاً کسب درآمد نبوده است. وی افزود:امسال سال خاصی را در شهرداری تجربه میکنیم. طی دو تا سه سال گذشته قوانینی در زمینه درآمدهای پایدار در شهرداریها تصویب شد که محدودیتهایی ایجاد کرده و طبیعتاً قانونگذار نیز پیشبینی کرده که شهرداریها به سمت منابع پایدارتر و سالمتر حرکت کنند. قناویزچی ادامه داد با این حال، در کلانشهر مشهد، حوزه درآمدهای پایدار هنوز سرعت کافی نسبت به درآمدهای عمومی ندارد و نیازمند یک زمان میانمدت است. باید از سمت درآمدهایی که ویژه ساخت و ساز هستند، به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم. وی گفت:هر سرمایهگذار بر اساس شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور، اولویتبندی میکند. با توجه به کاهش تقاضا و ویژگیهای خاص مشهد بهعنوان شهری زائرپذیر و خدماتی، شهرداری مجبور است هزینههای عمرانی و جاری خود را تأمین کند. قناویزچی با بیان اینکه روزانه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه جاری داریم که بخشی از این عدد عمرانی و بخشی هزینه های جاری است، خاطرنشان کرد: فرآیند مدنظر ما از ابتدای سال آغاز شد و ۸ محور اصلی در شهرداری تعریف شده است که راهبردهای هشتگانه نامیده میشوند. اعتقاد ما این است که این راهبردها میتوانند شهرداری را از وضعیت فعلی عبور دهند. وی ادامه داد: این راهبردها شامل نوع قراردادها، نوع پرداختها و اجرای هدفمند پروژههاست و در پایان سال، خروجیهای آنها بهصورت گزارش ارائه خواهد شد. قناویزچی با اشاره به تغییرات روشهای مالی افزود: در گذشته تمرکز بر درآمدهای عمومی بود اما اکنون روشهای مالی متنوعتری مورد استفاده قرار میگیرد و رقم درآمدهای پایدار از حدود ۲۱۰ میلیارد تومان به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد رسیده است؛ مشهد حدود ۲ همت هزینه جاری در منابع انسانی داشته که سهم افزایش افزوده حدود ۱۰ درصد بوده و نیازمند منابع متنوع و افزایش بهرهوری هستیم. وی درخصوص سرمایههای انسانی توضیح داد: در حوزه سرمایههای انسانی، تمرکز بر آموزش، تخصصگزینی و انتصابات بر اساس توانسنجی است تا امیدبخشی ایجاد شود و سازمانها مکلف به کنترل دخل و خرج و ایجاد منابع پایدار هستند. معاون شهردار مشهدمقدس با اشاره به حوزه زمین و ساختوساز گفت: کاهش قیمت تمامشده ساختمان نیازمند کاهش بهای زمین است و توافقات خوبی با دستگاههای دولتی انجام شده؛ حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی بلاتکلیف استان قدس به توافق رسیده و ۳۰ هکتار دیگر آماده عرضه است. قناویزچی در ادامه با بیان اهمیت کسب و کار های زائر پذیر اظهار کرد: کسبوکارهای مرتبط با زائرپذیری باید کیفیت خدمات را ارتقا دهند و هزینههای شهری را تسهیل کنند و هدف نهایی شهرداری ایجاد درآمد پایدار از طریق رونق سرمایهگذاری و ساخت و ساز است. وی در پایان توضیح داد: برای همراه کردن سازندگان، اصلاحات در معافیتها، روشهای پرداخت و بسترهای کاهش نیاز به نقدینگی انجام شده و پهنههای بلاتکلیف مانند خین عرب نیازمند اصلاح ضوابط هستند و همکاری با سازمانهای بیرون از شهرداری مانند تأمین اجتماعی نیز مهم است تا رونق ساخت و ساز افزایش یابد و آثار مثبت آن برای همه محسوس باشد. مدیر درآمدهای عمومی شهرداری مشهد در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: یک سوم از بودجه شهرداری یعنی ۲۵ هزار میلیارد تومان میبایست از مسیر درآمد عمومی جذب شود. با هر شاخصی ، ساخت و ساز باید رونق یابد، ولی این اتفاق نیفتاده است. حسین فرهادیان، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ وارد رکود ساختوساز شدیم و طبق پیش بینی ها سال جاری باید وارد دوره رونق میشدیم که این انجام نشده است، متاسفانه جنگ 12 روزه نیز رکود را بیشتر کرد. از این رو سیاست های ما تغییر چرخش به سمت درآمد پایدار و کمتر کردن درآمد ناشی از ساخت و ساز است. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشاغل و سرمایهگذاری ها به ساخت و ساز وابسته است و باید به آن توجه شود و شهرداری نیز باید دین خود را ادا میکرد و از این رو بسته هشت گانه ارایه شد. فرهادیان تاکید کرد: دو دسته ا زسرمایه گذاران وجود دارند یکی سرمایه گذارانی که پروانه میخواهد یا تعدادی که پایانکار می خواهند، گروه نخست در ابتدای ساخت و ساز باید با شهرداری هماهنگ باشد و برای گروه دوم نیز تسهیلات در نظر گرفته شده تا آنها بتوانند واحدها را به فروش برسانند.

