راهنمای باتری خودرو: اجزا، انواع و عملکردها

باتری‌ها جزء ضروری هر وسیله نقلیه هستند؛ آن‌ها اجزای ذخیره انرژی خودرو هستند. چه یک موتور احتراق داخلی (بنزینی و گازوئیلی) باشد و چه یک وسیله نقلیه الکتریکی، فقط در صورتی می‌توانید خودرو را روشن کنید که باتری کار کند. باتری‌ها چیزی بیش از یک جعبه معمولی هستند، آن‌ها انرژی را ذخیره می‌کنند. بنابراین، پس از احتراق، انرژی ذخیره شده را آزاد می‌کنند و به خودرو اجازه می‌دهند کار کند. در این مقاله، به طور مفصل در مورد اجزای باتری خودرو صحبت خواهیم کرد.

باتری ماشین

باتری خودرو چیست؟

باتری به هر وسیله‌ای که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند، اشاره دارد. باتری خودرو یا اتومبیل، انرژی شیمیایی را ذخیره می‌کند اما بلافاصله پس از احتراق آن را به برق تبدیل می‌کند.

باتری معمولی خودرو قابل شارژ است و به عنوان یک باتری سلول مرطوب طراحی شده است. صرف نظر از نوع خودرو، همه باتری‌ها عملیات مشابهی را انجام می‌دهند – نیرو دادن به وسیله نقلیه و تمام اجزای الکتریکی آن.

هنگامی که ماشین خود را روشن می‌کنید، باتری جریان الکتریکی را تأمین می‌کند که موتورهای شیمیایی داخلی مورد نیاز برای رانندگی خودرو را روشن می‌کند. علاوه بر این، سایر قطعات الکترونیکی خودرو، مانند چراغ‌ها، رادیوها، برف پاک کن‌ها و غیره، برای عملکرد بهینه به باتری نیاز دارند.

اجزای یک باتری خودرو معمولی

یک باتری خودرو معمولی در یک جعبه یا قاب باتری قرار دارد. با این حال، قطعات داخلی باتری خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. در زیر قطعات ضروری باتری خودرو آمده است.

اسامی قطعات باتری ماشین

اسید باتری

اسید محلولی از اسید سولفوریک و آب (36 تا 40 درصد) است. مخلوط حاصل به عنوان الکترولیت عمل می‌کند که واکنش شیمیایی را آغاز می‌کند و جریان الکتریکی لازم برای تأمین انرژی خودرو را تولید می‌کند. این اسید اغلب خلوص بالایی دارد، زیرا وجود آلاینده‌ها ممکن است اثربخشی آن را برای تولید برق خودرو تغییر دهد.

اسید و آب هنگام احتراق خودرو واکنش نشان می‌دهند و ولتاژ مناسب مورد نیاز برای روشن کردن خودرو را تولید می‌کنند. اگر باتری ضعیف باشد، ولتاژ تولید شده برای به حرکت درآوردن موتور خودرو کافی نخواهد بود.

ترمینال باتری

به آن قطب باتری نیز گفته می‌شود. ترمینال باتری نقطه اتصالی است که باتری را به اجزای الکتریکی خودرو متصل می‌کند. مانند هر دستگاه الکتریکی، دارای دو ترمینال است – تسمه‌های مثبت و منفی سلول‌های انتهایی باتری.

قاب باتری

هر دو خودروی سوختی و برقی دارای بخش‌هایی از باتری هستند که درون یک جعبه قرار گرفته‌اند. این قاب از محتویات و قطعات باتری خودرو محافظت می‌کند. برای باتری‌های سوختی، تسمه‌های ریخته‌گری شده اغلب با رزین‌های پلی‌پروپیلن طراحی می‌شوند. در خودروهای برقی، جعبه محفظه باتری معمولاً با آلیاژهای آلومینیوم ساخته می‌شود. قاب باتری از محتویات آن محافظت می‌کند و اثرات ضربه بر باتری را به حداقل می‌رساند و در نتیجه عمر آن را افزایش می‌دهد.

صفحات باتری

یک باتری خودرو معمولی از صفحات منفی و مثبت تشکیل شده است. هر صفحه از یک شبکه فلزی تشکیل شده است، اگرچه انتهای مثبت حاوی ماده دی اکسید سرب است و انتهای منفی دارای یک سرب اسفنجی است. هر صفحه دارای یک تسمه ریخته‌گری شده در بالا است که هر جزء را به سلول‌های باتری متصل می‌کند.

جداکننده باتری

همانطور که از نام آن پیداست، جداکننده بین صفحات مثبت و منفی تمایز ایجاد می‌کند. همچنین، اغلب از پلی‌اتیلن یا سایر پلیمرهای پلاستیکی ساخته می‌شود.

تعویض باتری خودرو

انواع مختلف باتری خودرو

نوع باتری مورد استفاده خودرو شما ممکن است بر عملکرد کلی تأثیر بگذارد. بنابراین، بسیار مهم است که باتری‌های مناسب برای خودرو خود را انتخاب کنید. در زیر مروری مختصر بر انواع مختلف باتری خودرو ارائه شده است تا به شما درکی از بهترین نوع برای موتور خودروتان ارائه دهیم.

باتری‌های سلول اولیه

آنها باتری‌های یکبار مصرف هستند – باتری‌های معمولی AA یا سه‌گانه – که اغلب در ریموت‌ها استفاده می‌شوند. آنها باتری‌های قلیایی هستند که با سوخت و کربن ساخته می‌شوند و بعید است که این نوع باتری‌ها را در خودروها پیدا کنید. این باتری‌ها در حال حاضر محبوبیت خود را از دست داده‌اند زیرا قابل شارژ نیستند و پس از استفاده باید دور انداخته شوند.

باتری‌های سلول ثانویه

برخلاف باتری‌های سلول اولیه، باتری‌های سلول ثانویه قابل شارژ هستند و از استفاده برای مدت طولانی پشتیبانی می‌کنند. آنها از چندین ماده الکترولیتی – الکترولیت و الکترود – تشکیل شده‌اند که برای تأمین انرژی خودرو ضروری هستند. آنها نوع باتری رایج برای خودروها هستند که رایج‌ترین آنها عبارتند از: باتری‌های اسید سرب، باتری‌های لیتیوم-یون (لیتیوم-یون) و باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات.

در ایران کدام باتری خودرو تولید می شود؟

باتری های تولیدی در ایران از نسل باتری های سرب- اسیدی هستند. این باتری ها برای تامین برق استارت ماشین و نیروی الکتریکی لازم برای قطعات برق خودرو استفاده می شوند. به این نوع از باتری ها، باتری استارتر گفته می شود. چون وظیفه اصلی این نوع از باتری ها استارت خودرو می باشد. این باتری ها 12 ولتی هستند و بین 35 تا 100 آمپر برای خودروهای سبک استفاده می شوند و شما می توانید این نوع باتری ها را از مغازه های باتری فروشی و یا امداد باتری تهیه بکنید.
باتری های کششی (ولتاژ بالا) که از نوع لیتیوم یون هستند در ایران تولید نمی شود و این باتری ها به صورت محدود در نمایندگی فروش خودروهای خارجی یافت می شود. 

مقالات مرتبط

معاهده‌های مُجمَل؛ تعهدات مُهمَل

جلال آل احمد در جمله معروفی درباره اعدام شیخ فضل الله نوری…

24 شهریور 1404

تجویز غلط

در میان حجم عظیم کارهای بر زمین‌مانده کشور، طرح این مسئله که…

ترور هنیه و شکست راهبرد «تله جنگ»

▫️ یک سال پیش در سحرگاه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ساعاتی پس از…

دیدگاهتان را بنویسید