زیان ۱۴ میلیارد دلاری فولادسازان از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴
یک مقام صنفی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سه‌ماهه نخست ۱۴۰۴، صنایع فولادی حدود ۱۴ میلیارد دلار زیان ناشی از ناترازی انرژی متحمل شده‌اند.به گزارش مهر،مهدی محمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد درباره چالش‌های موجود در صنعت فولاد اظهار کرد: چالش‌های صنعت فولاد و صنایع مرتبط به اندازه‌ای گسترده است که اگر بخواهیم همه را فهرست کنیم، کتاب بزرگی خواهد شد. بیشترین منشأ این چالش‌ها به تصمیمات مسئولان بازمی‌گردد؛ تصمیماتی که یا به‌موقع گرفته نشده یا نادرست بوده و اکنون اثرات منفی آن بر شرکت‌ها و صنایع نمایان است. این مشکلات در حوزه برق، گاز، آب و ارز به وضوح دیده می‌شود و در رأس همه آن‌ها، اثر تحریم‌ها قرار دارد.وی افزود: در صنعت فولاد امروز قیمت تمام‌شده جایگزینی شمش فولادی با نرخ‌های جاری مواد اولیه، برق و گاز آزاد، حدود ۳۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم است؛ آن هم در شرایط نرمال و بدون استفاده از آلیاژهای خاص. در حالی‌که صادرات شمش با نرخ حدود ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار انجام می‌شود و پس از کسر هزینه‌ها، دریافتی خالص حدود ۳۹۰ تا ۳۹۵ دلار خواهد بود. وقتی این رقم در مرکز مبادله با نرخ ۶۹,۸۵۰ تومان تسعیر می‌شود، دریافتی ریالی هر کیلو حدود ۲۷,۵۰۰ تومان خواهد بود؛ یعنی کمتر از بهای تمام‌شده جایگزینی. نتیجه آن است که شرکت‌های فولادی متضرر می‌شوند و منفعت این تفاوت به جیب خریداران خارجی می‌رود که هم محصول ارزان‌تر از بازار جهانی می‌خرند و هم از محدودیت‌های تحریمی ایران بهره‌مند می‌شوند.محمدی با بیان اینکه مشکل اصلی در سیاست‌های ارزی است، ادامه داد: صادرکننده مجبور است ارز حاصل را به مرکز مبادله تحویل دهد و آن ارز صرف واردات کالاهایی مانند خودرو و تلفن همراه می‌شود. در نهایت، مصرف‌کننده ایرانی همان کالاها را با قیمت چند برابر و کیفیت پایین‌تر می‌خرد. این نوع سیاست‌گذاری موجب رانت و فساد می‌شود و صنایع مادر مثل فولاد از مزیت رقابتی خود محروم می‌گردند.وی اضافه کرد: امروز در بورس داخلی، فولاد با نرخ حدود ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی‌که بهای جایگزینی ۳۳ هزار تومان است. طبیعی است که این شرایط به زیان شرکت‌ها، کاهش تولید، بیکاری و تبعات اجتماعی گسترده منجر خواهد شد. در واقع، حاکمیت باید تصمیماتی بگیرد که منافع ملی را تضمین کند، نه اینکه با چنین سیاست‌هایی صنعت را به سمت نابودی ببرد.محمدی در خصوص ناترازی انرژی تصریح کرد: ناترازی در حوزه انرژی به‌شدت صنعت فولاد را تحت فشار قرار داده است.

جابه‌جایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در نیمه نخست سال
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، ۷۹ میلیون مسافر با انجام بیش از هفت میلیون و ۳۸۱ هزار سفر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی در جاده‌های کشور جابه‌جا شدند.به گزارش باشگاه خبرنگاران، داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، حدود ۷۹ میلیون مسافر با انجام بیش از هفت میلیون و ۳۸۱ هزار سفر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی در جاده‌های کشور جابه‌جا شده‌اند.وی از افزایش ۱۷ درصدی سفر‌ها با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: این رشد بیانگر استقبال قابل توجه مردم از استفاده از ناوگان مسافری در سفر‌های بین‌شهری است.باقرجوان با اشاره به روند صعودی تقاضا در پایان تابستان افزود: سفر‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری در شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده تداوم رشد استقبال عمومی از سفر‌های جاده‌ای است.مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر در پایان خاطرنشان کرد: متناسب با این افزایش تقاضا، شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری علاوه بر سرویس‌های عادی و روزانه، در ایام اوج سفر نسبت به برقراری سرویس‌های فوق‌العاده اقدام می‌کنند تا پاسخگوی نیاز مسافران باشند.

تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاخیر در اعلام نرخ تضمینی گندم که به دلیل تغییرات در سیاست‌های دولت رخ داده است، در نهایت به نفع کشاورزان خواهد بود.به گزارش ایرنا، اکبر فتحی در آیین آغاز سال جدید زراعی که در اجلاس سران برگزار شد، افزود: با توجه به هماهنگی و برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی در سال زراعی جدید، هدف اصلی افزایش تولید و بهره‌وری در واحدهای کشاورزی است، زیرا منابع طبیعی و استعدادهای کشاورزی در اختیار ما قرار دارد و با بهره‌برداری درست می‌توان میزان تولید را افزایش داد.معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون میزان تولید بخش کشاورزی کشور حدود ۱۳۳ میلیون تن است، اما میزان عملکرد در واحد سطح باید از چهار میلیون تن در هکتار به ۱۲ میلیون تن در هکتار بهبود یابد.وی با بیان اینکه هنوز نمی‌توانیم به شکل بایسته دانش را در بخش کشاورزی به کار بگیریم، اضافه کرد: باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فارغ‌التحصیلان کشاورزی و همکاری بخش خصوصی دانش جدید را به کشاورزان منتقل کنیم و آن را با کسب‌ و کارهای کشاورزی تلفیق کنیم.فتحی با اشاره به سیاست‌ های حمایتی دولت از بخش کشاورزی، اظهار داشت: دولت در حال تنظیم سیاست‌ هایی به نفع کشاورزان از جمله تعیین قیمت گندم و حمایت‌های مالی و بیمه محصولات کشاورزی است.

مقالات مرتبط

آرامش نسبی در میدان فردوسی پس از ماشه

گروه اقتصادی- میثم ترکیان: بازار ارز و طلا پس از فعال‌سازی مکانیسم…

رشد ۲ برابری تجارت الکترونیک ایران تا پایان ۱۴۰۴

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: برآوردها نشان می‌دهد حجم مبادلات دیجیتال…

وقتی اردوغان ورشکستگی را پنهان می‌کند

اقتصاد ترکیه که همیشه به عنوان یکی از موفق‌ترین اقتصادهای منطقه شناخته…

دیدگاهتان را بنویسید