چگونه میتوان کارت بلیت دانشجویی و دانشآموزی مترو و اتوبوس گرفت؟
مدیریت شهری تهران برای سال تحصیلی جدید اقدام به صدور کارت بلیت مترو و اتوبوس تخفیف دار برای دانش آموزان و دانشجویان کرده که محصلان باید برای دریافت آن ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.با شروع سال تحصیلی جدید تمهیدات خاصی برای استفاده و تشویق بیشتر اقشار مختلف از حمل و نقل عمومی به منظور کاهش ترافیک مهر و آلودگی هوا در کارگروههای مشخص در فرمانداری و شهرداری در نظر گرفته شد؛ یکی از این تمهیدات صدور کارت بلیت تخفیف دار مترو و اتوبوس مخصوص محصلان شهر تهران است.در این رابطه پیش از شروع مهر اخباری منتشر شد که گروهی از دانشجویان و دانشآموزان با خبرگزاری جمهوری اسلامی تماس گرفته و نحوه دریافت این کارت بلیتها را جویا شدند؛ خبرنگار ایرنا هم این موضوع را از مدیریت شهری پیگیری کرد.طبق اطلاعات دریافتی، دانشآموزان و دانشجویانی که محل تحصیلشان تهران است در ابتدا باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر نسبت به ثبت نام اقدام کنند که البته لیست دفاتر با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترس است.مدارک مورد نیاز حین مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، شامل عکس سه در چهار، معرفی نامه از محل مدرسه و دانشگاه در شهر تهران و اصل کارت ملی یا شناسنامه است.
دوچرخهسوار حین حرکت در معابر شهری مشمول قوانین ترافیکی است
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه طبق قانون دوچرخه سواری در شهر نیاز به گواهینامه ندارد، گفت: در عین حال دوچرخهسواران در زمان رکاب زدن در معابر شهری «راننده» محسوب شده و مشمول تمام قوانین ترافیکی هستند.سرهنگ فیروز کشیر اظهار کرد: سال گذشته ۴۰ فقره تصادف خسارتی، ۱۴۴ فقره تصادف جرحی و ۲ فقره تصادف فوتی مربوط به دوچرخهسواران در پایتخت به ثبت رسید این در حالی است که از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، ۲۹ فقره تصادف خسارتی، ۱۲۳ فقره تصادف جرحی و ۳ فقره تصادف فوتی رخ داده است؛ به این ترتیب، آمار فوتیهای دوچرخهسواران تنها در ۶ماهه نخست امسال از کل فوتیهای سال گذشته فراتر رفته است.وی افزود: بر اساس ماده ۲۶ آییننامه راهنمایی و رانندگی، دریافت گواهینامه تنها برای رانندگی با وسایل نقلیه موتوری الزامی است و چون دوچرخه وسیله نقلیه موتوری محسوب نمیشود، نیاز به گواهینامه ندارد با این حال، دوچرخهسواران در زمان رکاب زدن در معابر شهری «راننده» محسوب میشوند و مشمول تمام قوانین ترافیکی هستند و در مقابل، اگر دوچرخهسوار وسیله خود را در دست گرفته و پیاده حرکت کند، در حکم عابر پیاده خواهد بود.
کرونا در راس ویروسهای تنفسی در گردش کشور در شهریور
در شهریور ماه سال جاری، ویروس کووید۱۹ با ۱۵.۱ درصد در راس ویروسهای در گردش قرار دارد.به منظور رصد و پایش ویروسهای در گردش بیماریهای حاد تنفسی، دیدهوری مولتی پلکس(۲۱ پاتوژن تنفسی) در دانشگاههای منتخب علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی و هرمزگان از مرداد ماه سال ۱۴۰۲ شروع شده و همچنان ادامه دارد. بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت و بر اساس آخرین نتایج این پایش، تعداد ۹۳ نمونه از نظر ۲۱ پاتوژن تنفسی در شهریور ماه سال جاری، تحت آزمایش قرار گرفت.نتایج بیانگر این است که ویروس کووید-۱۹ با ۱۵.۱ درصد، رینوویروس با ۱۲.۹ درصد و سایر کروناویروسها (به جز کووید۱۹) ویروسهای آنفلوانزا با ۳.۲ درصد در راس ویروسهای در گردش هستند.
مجازات حفر چاه غیرمجاز چیست؟
طبق ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب، افرادی که اقدام به حفر چاه غیرمجاز یا بهرهبرداری از آن میکنند، به مسدود کردن چاه، توقیف تجهیزات، حبس و شلاق و اعاده به وضعیت سابق محکوم میشوند.براساس ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب، “اشخاص زیر علاوه بر اعاده وضع سابق و جبران خسارت وارده، به ۱۰ تا ۵۰ ضربه شلاق و یا از ۱۵ روز تا سه ماه حبس تأدیبی برحسب موارد جرم به نظر حاکم شرع محکوم میشوند:الف – هرکس عمداً و بدون اجازه، دریچه و مُقَسِّمی را باز کند یا در تقسیم آب تغییری دهد یا دخالت غیرمجاز در وسائل اندازهگیری آب کند یا به نحوی از انحاء امر بهرهبرداری از تأسیسات آبی را مختل سازد.ب – هرکس عمداً آبی را بدون حق یا اجازه مقامات مسئول به مجاری یا شبکه آبیاری متعلق به خود منتقل کند و یا موجب گردد که آب حق دیگری به او نرسد.ج – هرکس عمداً به نحوی از انحاء، به ضررِ دیگری آبی را به هدر دهد.د – هرکس آبِ حقِ دیگری را بدون مجوز قانونی تصرف کند.هـ – هرکس بدون رعایت مقررات این قانون، به حفر چاه و یا قنات و یا بهرهبرداری از منابع آب مبادرت کند.تبصره – در مورد بندهای «ب»، «ج» و «د» با گذشت شاکی خصوصی، تعقیب موقوف میشود.”