محموله گوشت آلوده مغولستان
این هفته تعیین تکلیف می‌شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توقیف محموله‌ گوشت‌های آلوده مغولستان، گفت: سرنوشت این محموله در هفته جاری تعیین تکلیف می‌شود.به گزارش مهر، هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی به خبرگزاری مهر اعلام کرد، گوشت‌های آلوده وارد شده از مغولستان، ترانزیتی بوده و به مقصد عراق وارد گمرک ایران شد. اما عدم انطباق اسناد باعث شد تا این محموله در گمرک کشور توقف شود. علیرضا رفیعی در خصوص سرنوشت این محموله گوشت آلوده، گفت: هر فرآورده دامی خام در صورت عدم انطباق با استانداردهای سازمان دامپزشکی طبق صراحت قانون تصمیم‌گیری درباره آن در ۳ مسیر انجام خواهد شد.رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: این ۳ مسیر، نخست برگشت محموله است که بسیاری از کشورها مبادرت به این امر می‌کنند. دوم، معدوم سازی تصمیم دیگر دوم قابل اتخاذ است. سوم، راه دیگر این است که اگر محموله امکان سالم‌سازی داشته باشد موضوع در دستورکار قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: قانون به سازمان دامپزشکی این اختیار را داده درباره محموله فرآورده دامی خام که با بهداشت عمومی جامعه سروکار دارد سختگیرانه تر عمل کند.معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه موضوع گوشت‌های آلوده مغولستانی از سوی سازمان دامپزشکی به دستگاه قضا معرفی شده و پس از دستور قاضی ما هم به عنوان تائیدکننده سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی پیشنهاد خود را در خصوص هر یک از ۳ مسیر ارائه می‌دهیم. سپس بعد از پاسخ سازمان دامپزشکی به دستگاه قضا تصمیم‌گیری می‌شود.رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: برچسب‌های متفاوت عراقی و ایرانی روی گوشت‌ها مورد اشاره و عدم انطباق اسناد و مدارک منجر به توقیف محموله در گمرک استان گیلان شد و موضوع از سوی این سازمان به دستگاه قضا این استان معرفی شد.رفیعی پور در پایان گفت: این محموله در هفته جاری تعیین تکلیف می‌شود.

مطالبات ۹ ماهه واردکنندگان غلات همچنان بلاتکلیف
دبیر انجمن غلات ایران با هشدار نسبت به بحران تخصیص ارز، گفت: عدم پرداخت مطالبات واردکنندگان در ۹ ماه گذشته، توان عملیاتی شرکت‌ها را کاهش داده و در صورت تداوم، آینده تولید کشور را با آسیب جدی مواجه می‌کند. به گزارش ایسنا، غلات به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین کالای اساسی و خوراک دام و طیور، نقش حیاتی در امنیت غذایی کشور دارند. وابستگی تولید پروتئین حیوانی به واردات نهاده‌هایی چون گندم، ذرت و جو، ضرورت برنامه‌ریزی دقیق در واردات و ذخیره‌سازی این محصولات را دوچندان کرده است. در شرایطی که تحریم‌ها، نوسانات ارزی و محدودیت‌های لجستیکی بر روند تأمین غلات اثر گذاشته، توجه به مطالبات واردکنندگان و رفع موانع ارزی، یکی از مهم‌ترین الزامات برای حفظ پایداری بازار و جلوگیری از بحران در تولید است.به گزارش ایسنا،محمد جعفری دبیر انجمن غلات ایران اظهار کرد: انجمن غلات ایران در راستای رفع مشکلات کشور در زمینه تحریم‌ها اقداماتی انجام داده، اما هنوز نسبت به سایر بخش‌ها عقب‌تر است و باید شرایطی فراهم شود تا اعضا بتوانند با سرعت بیشتر و هزینه کمتر نیازهای خود را تأمین کنند. به گفته وی، جایگاه انجمن باید تسهیل‌گر، پیگیر امور گمرکی، تخصیص سهمیه و رفع موانع باشد، هرچند هنوز به جایگاه ایده‌آل خود نرسیده و نیازمند تقویت قدرت چانه‌زنی است.وی با اشاره به بررسی‌های اخیر و تعامل با بخش خصوصی افزود: مهم‌ترین مشکل، عدم پرداخت ارز واردات و مطالبات واردکنندگان است. متأسفانه از حدود ۹ ماه گذشته برخی مطالبات هنوز پرداخت نشده است؛ به‌عنوان نمونه، ریال برخی محموله‌ها پرداخت شده اما ارز آن‌ها دو ماه است که تخصیص نیافته یا حتی مطالبات سال ۱۴۰۴ پرداخت نشده است. جعفری تأکید کرد: پیگیری جدی جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل ضروری است، چراکه این موضوع توان عملیاتی شرکت‌ها را کاهش داده و اگر سریع‌تر حل نشود، تولید آینده کشور آسیب خواهد دید.او در ادامه با اشاره به چالش‌های نیمه نخست سال از جمله اعتصاب رانندگان و جنگ ۱۲ روزه که بر واردات تأثیر گذاشت، گفت: خوشبختانه با تکیه بر ذخایر سال ۱۴۰۳ و تلاش شرکت‌ها، وضعیت مدیریت شد. اما با توجه به افزایش ۶۰ درصدی مصرف نهاده‌ها در نیمه دوم سال به دلیل مناسبت‌هایی همچون ماه مبارک رمضان و پایان سال، نیاز به برنامه‌ریزی جدی‌تر وجود دارد.جعفری خشکسالی امسال را یکی از عوامل مؤثر بر کاهش تأمین جو دانست و تصریح کرد: این موضوع باید از طریق واردات از کشورهای شمالی حاشیه دریای خزر جبران شود.

مرز جدید آستارا به مرکز لجستیکی
تبدیل می‌شود
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای در بازدید از پروژه بزرگراه آستارا – آستارا اظهار کرد: مرز جدید آستارا با قرار گرفتن در کنار خط ریلی، به مرکزی لجستیکی برای حمل و نقل کالاهای تجاری تبدیل می‌شود.به گزارش عصرایرانیان به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رضا اکبری معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای در بازدید از پروژه بزرگراه آستارا – آستارا اظهار کرد: این پروژه که از چند سال پیش آغاز شده بود، به مراحل پایانی نزدیک شده و با بهره‌برداری از آن، ۱۴۰۰ متر بزرگراه به مرز جدید آستارا متصل می شود.وی با اشاره به ساخت پایانه جدید مرزی آستارا در این نقطه گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت پایانه مرزی آماده‌سازی و طرح نهایی پایانه نیز تکمیل شده است.رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: عملیات ساخت ساختمان‌ها و مستحدثات داخلی پایانه به زودی آغاز می‌شود و با بهره‌برداری از آن، تردد کامیون‌های سنگین از داخل شهر آستارا به این پایانه منتقل می‌شود.

مقالات مرتبط

آرامش نسبی در میدان فردوسی پس از ماشه

گروه اقتصادی- میثم ترکیان: بازار ارز و طلا پس از فعال‌سازی مکانیسم…

رشد ۲ برابری تجارت الکترونیک ایران تا پایان ۱۴۰۴

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: برآوردها نشان می‌دهد حجم مبادلات دیجیتال…

وقتی اردوغان ورشکستگی را پنهان می‌کند

اقتصاد ترکیه که همیشه به عنوان یکی از موفق‌ترین اقتصادهای منطقه شناخته…

دیدگاهتان را بنویسید