خودروسازان تا ۱۴۰۶ فرصت دارند استاندارد یورو۶ را اجرا کنند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه هیئت وزیران گفت: از سال ۱۴۰۶ تمامی خودروهای تولیدی کشور باید مطابق استاندارد یورو۶ باشند که صنعت خودرو برای دستیابی به این هدف باید از همین امروز سرمایه‌گذاری در توسعه پیشرانه‌های جدید را آغاز کند، چرا که برخی موتورهای فعلی قابلیت انطباق با این استاندارد را ندارند.به گزارش ایسنا، در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی یورو۶ و چهارچرخ‌محرک ISQI، فرشاد مقیمی – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به الزام اجرای استاندارد یورو۶ از سال ۱۴۰۶، گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، از سال ۱۴۰۶ تولید خودروها باید بر اساس استاندارد یورو۶ انجام شود. این موضوع تأثیرات گسترده‌ای بر صنعت خودروی کشور دارد و خودروسازان برای انطباق با الزامات جدید، پروژه‌های متعددی را آغاز کرده‌اند. تاکنون بیش از ۱۰ همت پروژه در این زمینه تعریف شده است.وی توضیح داد: برخی از پیشرانه‌های فعلی قابلیت انطباق با استاندارد یورو۶ را ندارند و در نتیجه برخی از محصولات خودروسازان تغییر خواهند کرد. خودروسازان باید از هم‌اکنون برنامه جایگزینی محصولات و توسعه پیشرانه‌های جدید را آغاز کنند. بخشی از این پیشرانه‌ها با تغییرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و بخشی دیگر با سرمایه‌گذاری جدید در حوزه مهندسی و زنجیره تأمین قابل تطبیق هستند.به گفته رئیس ایدرو، زمان اجرای برخی از این پروژه‌ها تا ۱۸ ماه برآورد شده و اگر صنعت خودرو بخواهد تا سال ۱۴۰۶ به اهداف تعیین‌شده برسد، باید از همین امروز سرمایه‌گذاری‌ها را آغاز کند. برآورد کارشناسان نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو لازم است تا امکان انطباق کامل با استاندارد یورو۶ فراهم شود. تحقق این هدف منوط به فراهم شدن شرایط اقتصادی و جلوگیری از زیان‌دهی خودروسازان است.مقیمی با اشاره به اهمیت توجه همزمان به کیفیت سوخت گفت: اگر صنعت خودرو به سمت کاهش آلایندگی حرکت کند اما کیفیت سوخت ارتقا نیابد، اهداف مورد انتظار محقق نخواهد شد. بنابراین باید اکوسیستم کاهش آلودگی هوا به‌صورت جامع و هماهنگ میان بخش‌های مختلف اجرایی شود.وی در ادامه به برخی اقدامات وزارت صنعت و سازمان گسترش در حوزه کاهش آلایندگی اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه، طرح تولید بیواتانول کرمانشاه با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری افتتاح شد. این طرح سالانه ۶۰ میلیون لیتر اتانول تولید می‌کند که جایگزین افزودنی‌های پرخطر بنزین می‌شود. نتایج آزمایش‌های انجام‌شده نیز بسیار موفق بوده و فاز دوم این پروژه در شهرستان بیستون در حال اجراست که با بهره‌برداری از آن ظرفیت تولید دو برابر خواهد شد.او ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ کشور دنیا از اتانول در ترکیب بنزین استفاده می‌کنند و بر اساس برآوردها، برای پوشش کامل نیاز داخلی به سوخت پاک، کشور به احداث حدود ۳۰ واحد تولید بیواتانول مشابه نیاز دارد.

مقالات مرتبط

چرا «دارفور» و شهر «فاشر» در غرب سودان اهمیتی راهبردی دارند؟

منطقه دارفور و فاشر با وسعتی برابر یک‌پنجم سودان و منابع طبیعی…

12 آبان 1404

ایران پتروکم؛گردهمآیی بزرگ صنعت پتروشیمی در جزیره کیش

کیش در دی ماه سالجاری بار دیگر میزبان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان صنعت…

12 آبان 1404

حریم تهران متعلق به شهر است و واگذاری آن به استانداری قانونی نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره ساختمان‌های پلمب‌…

12 آبان 1404

دیدگاهتان را بنویسید